Werkzaamheden en kerst

26 december 2013 - Willemstad, Nederlandse Antillen

Hallo familie en vrienden,

Daar ben ik weer. Ondertussen alweer het vierde reisverslag sinds ik op Curaçao ben. In het laatste verslag heb je de eerste twee weken en mijn eerste duik kunnen beleven.

Inmiddels zit ik vier weken op dit fantastische eiland. Op dit moment ben ik aan het werk en dat is eigenlijk veel van hetzelfde. Wat niet wil zeggen dat het niet leuk is, integendeel zelfs. Bij Caribbean Sea Sports zijn we een soort familie. Dit brengen de managers ook over op de rest van het team. Als er iets is kun je bij iedereen terecht, wat er ook aan de hand is. Daardoor is er een ontzettend goede sfeer binnen het team en is het fijn om daar vijf maanden deel van uit te maken. Bij Caribbean Sea Sports zijn er drie locaties. Marriott, Hilton en Cas Abao. Bij het Marriott zit de hoofdlocatie van Caribbean Sea Sports dat het langst bestaat. Hier komen voornamelijk Amerikaanse gasten van het Marriott. Er is een duikshop, verhuur van duik- en snorkeluitrusting, duikcursussen enz. De werkzaamheden die ik hier voornamelijk uitvoer zijn het maken van bootlijsten, uitgeven van snorkel- en duikuitrusting en nog veel meer. Gasten komen in de ochtend langs om papieren in te vullen, te betalen en om in te checken. Zo weet iedereen precies hoeveel mensen er op de boot zitten. Wanneer de gasten hebben ingecheckt, helpen we ze met kiezen van hun duikuitrusting: vest, ademautomaat, loodgordel, snorkel, masker, vinnen en een wetsuit. De zuurstoftanks staan al op de boot. Verder voer ik de werkzaamheden uit die mij worden opgedragen om bij te dragen aan het draaiende te houden van Caribbean Sea Sports Marriott. Naast de gasten van het Marriott komen er ook veel duikers die al eerder een goede ervaring met Caribbean Sea Sports hebben gehad. Dit vinden wij fijn, want zo weten wij ook dat we ons werk goed uitvoeren.

Dan gaan we door naar Cas Abao, dit is gewoon een heerlijke plek om te werken. Lekker in de zon. Op Cas Abao heb ik de eerste drie dagen vooral met Heidi meegekeken hoe alles in zijn werk gaat. Openen, sluiten, kassa tellen, informatie overbrengen op de klanten, duiken verkopen en gasten op een vriendelijke manier te woord staan. Na deze drie dagen hebben ze me steeds vrijer gelaten en mij de werkzaamheden zoveel mogelijk zelfstandig laten uitvoeren. In de eerste week mocht ik meteen mee het water in om het duiken te ervaren. Dit met de gedachte dat ik het verkooppraatje over duiken beter aan de klant over zou kunnen brengen. Na de Discover Scuba Dive kon ik ook daadwerkelijk de klanten beter informeren over het programma en daardoor de duik beter verkopen. De verdere werkzaamheden die ik op Cas Abao heb gedaan zijn het verhuren van snorkelsets met of zonder vinnen. Hierbij komen mensen die op het strand liggen naar de duikshop toe en willen graag snorkelen. Aan mij de taak om deze mensen te informeren over de duikplekken en hoe ze moeten snorkelen. Als mensen bij ons een duik gaan maken dan help ik ze met o.a. het omdoen van de duikuitrusting die ze nodig hebben om te duiken. Wanneer we in de ochtend aankomen op Cas Abao moet de shop klaar worden gemaakt om klanten te kunnen ontvangen. Aan het einde van de dag moet ook alles weer netjes worden achtergelaten.

In week twee heb ik voornamelijk geholpen met het inrichten van de nieuwe duikshop bij het Hilton. In de loop van week twee, toen de duikshop gereed was om open te gaan, konden we de normale werkzaamheden gaan uitvoeren en uitzoeken hoe alles werkte. Bij Caribbean Sea Sports Hilton zijn de werkzaamheden te vergelijken met die van Cas Abao en die van het Marriott. Het verhuren van snorkelsets en vinnen, informatie geven over de verschillende duiken en duikcursussen. Bij het Hilton is ook nog een extra grote winkel met duikspullen die we bijhouden. Op lange termijn gaan we bij het Hilton ook watersporten aanbieden en zal het verkopen ervan ook een onderdeel van de werkzaamheden worden.

Vanaf week drie wissel ik regelmatig tussen de verschillende locaties waar ik elke dag verschillende werkzaamheden uit mag voeren. Tot nu toe een leuke, afwisselende stage.

Naast het werk heb ik ook vrije tijd. Meestal ben ik tussen 18:00-18:30 uur thuis. Dan zit ik even rustig en ga daarna koken. Veel pastasoorten zoals rijst of macaroni, of gebakken aardappelbolletjes van de AH met heerlijke Hollandse groente en een stukje vlees.

Inmiddels hebben we ook een kerstdiner met mijn collega’s gehad bij restaurant de Gouverneur. Als je ooit op Curaçao bent, moet je daar maar eens gaan eten!! Echt heerlijk. Als voorgerecht hadden we champignonsoep met spek en croutons, als hoofdgerecht kiprollade met spinazie en kokosrisotto en als toetje had ik de chocoladetaart met warme chocoladevulling, opgeklopt eiwit en nog een sausje. Een echt kerstdiner. Het was een wat vervroegd kerstdiner, op 12 december, want rond kerst zaten ze al helemaal vol.

Nu ik het toch over een kerstdiner heb; vandaag is het tweede kerstdag. Gisteren was Inga jarig, dus wilden we ergens gaan eten, maar wij zijn zo lui geweest om niet even ergens te reserveren, dus hadden we bedacht om een ‘once in a live time experience’ te doen en lekker bij de Mac Donalds te gaan eten. Dat hebben we toen gedaan en het was heeeerlijk! Priiiiima. We dachten dat er geen hond zou zitten, nou ja misschien een, maar heel de Mac Donalds zat vol. Ongelooflijk, maar wel gezellig. Ik hoop inderdaad dat het maar eenmalig is geweest. Het was een bijzondere ervaring met fantastische mensen. Na het triple bacon menu nog even een stop gedaan bij het Mac Café om een warme chocolademelk met een brownie te scoren. Deze is zeker wél voor herhaling vatbaar.

In het weekend lig ik lekker op het strand een boek te lezen, af en toe afkoelen in de zee en daarna weer in de zon. Doordeweeks na het eten komen we (Noortje, Inga, Selina, Elsemieke en Sanne) regelmatig bij elkaar over de vloer en nemen we de dag door en hebben we het over van alles en nog wat. Elke avond gezelligheid. Daarna ga ik naar bed toe en kijk ik nog even wat van uitzending of Rtl gemist.

Tot nu toe heb ik nog niet echt iets ondernomen om over te vertellen, maar dit gaat zeker nog komen. Ik zet niet alle foto’s erop, want dan heb ik niks meer om thuis te laten zien.

Nog een fijne tweede kerstdag en tot de volgende keer.

Groeten,
Bjorn  ;)

1. Ichelle:
    27 december 2013
    Weer een top verhaal vriend! Super dat je het zo leuk hebt en dat het duiken zo leuk is. Ook wel fijn dat je al zo veel zelfstandig mag doen, maar dan kan jij! Dat dan weer wel natuurlijk!

We appen! Groetjes aan Noor, Ing, Els, San en Selina!
    X
  2. Monique:
    27 december 2013
    Met een glimlach (en ja ook met lichtelijke jaloezie :)) je verslag weer voorgelezen aan de rest van de Oppes. Echt fijn dat het allemaal zo gaat!! We hebben je wel gemist tijdens het slaapfeest (het was een stuk rustiger...) en de kerst maar eten bij de Mac met Kerst vinden hier een paar mannen best een goed idee. Bjorn veel plezier!

Dikke kus van alle Oppes
  3. Nienke:
    Heeee bjor,

Weer een superverhaal! Heel fijn dat je t zo naar je zin hebt en ook leuk dat je zelf dingen mag uitzoeken en ondernemen. En met kerst eten bij de Mac.... Het is weer eens iets anders :p weer een nieuwe ervaring.

Dikke knuffel! X
  4. Jan Boers:
    28 december 2013
    Hoi Bjorn,
    Weer een geweldig verhaal gelezen,Je hebt de zaakjes goed voor elkaar.Dat is geen verrassing.We kijken hier al weer uit naar de volgende avonturen,het is net een spannende film.
    Groetjes,Opa Jan en Oma Henny
  5. Jeppe:
    1 januari 2014
    Hello my friend, ik eet al jaren bij de Mac met kerst. Inderdaad, echt een aanrader. Favoriet blijft de Cinnamon Swirl maar ik weet niet of ze die bij Willy67-stad ook hebben. Ben benieuwd naar de eerste foto's van je Clownvis. Of was het nou een maanvis. Ik ben het even kwijt. Over vis gesproken, ik neem aan dat je dat daar overal kan kopen, het is een eiland in zee immers. Of zijn jullie, just like me, niet zo van de vis? Take care! J.
  6. Krystel:
    2 januari 2014
    Hoi Bjorn,

Dat klinkt allemaal goed. Je gaat vast een fantastische tijd nog krijgen daar. Gouverneur is leuk he?! Ga ook eens eten bij de kleine wereld aan het Spaanse water, ook top!

Groetjes,
    Krystel