In the USA

28 april 2015 - Dordrecht, Nederland

Hallo allemaal,

Na een korte tijd in de USA zijn we op dit moment weer veilig terug in Nederland.

Het begon allemaal op zaterdag 18 april 2015. Rond 07:30 uur zijn we weggereden van huis op weg naar Schiphol. Een uurtje later stonden we bij de incheckbalie van British Airways waarna we het vliegtuig in konden naar Londen. Het is maar een uur vliegen naar Londen dus daar waren we zo. Londen Gatwick is een klein vliegveld met een paar winkels en eettentjes. Hier is dus voor een drie uur durende overstap weinig te beleven. Al met al hebben we ook dat weer overleefd ;-). Om 14:00 uur gingen we de lucht in naar Orlando met een triple 7. Na negen uur vliegen kwamen we aan in Orlando. Daar konden we meteen de huurauto ophalen. Helaas waren de economy auto's op, dus kregen we een mooie upgrade! In een kwartiertje zijn we naar het hotel gereden. Er zit flink wat tijdsverschil tussen, dus we sliepen zo.

De volgende morgen vroeg opgestaan, 07:30 uur, om onze eerste dag te beleven. Als eerste hebben we een ontbijtje gescoord bij de Dunkin Donuts en zijn we vervolgens naar het Kennedy Space Center gereden. Als je dat Space Center binnenkomt loop je meteen de ‘Rocket garden’ in, oftewel een tuin waar Apollo raketten stonden tentoongesteld. Een stuk of zeven raketten stonden daar te pronken. Geloof me, in het echt zijn ze gigantisch groot. Na de raketten zijn we doorgegaan naar de 'Atlantis experience'. De Atlantis is een van de succesvolle space shuttles geweest. Bij binnenkomst krijg je een fantastische film te zien over de Atlantis. Aan het einde van de film komt het eerste ontwerp over het doek vliegen, met in de achtergrond, ja in de achtergrond, de echte space shuttle, Atlantis. Dit kunnen ze goed die Amerikanen. Indrukwekkend om opeens een space shuttle voor je neus te zien hangen.
Na de Atlantis hebben we met nog 60 anderen tijdens de lunch een presentatie gekregen van astronaute Susan Kilrain. Zij vertelde over haar ervaringen met de twee space shuttle missies. Erg leuk om dit verhaal van een ervaringsdeskundige te horen. Na de lunch zijn we met een bus tour mee geweest naar ‘Cape Canaveral’. Dit is dé plek waar het allemaal gebeurt. We zijn langs het gebouw van NASA gereden waar de raketten worden opgebouwd. Hier past het Empire State Building 2,5 keer in. We hebben uiteraard ook nog het lanceerplatform gezien en het voertuig waarmee de raketten naar het platform worden gebracht. Dit alles is mega groot.
Aan het einde van de dag zijn we terug gereden naar Orlando en hebben we onderweg nog bij Denny's gegeten.

De volgende morgen weer vroeg op voor een nieuwe dag. ‘Disney's Magic Kingdom’ stond op het programma. Om 09:30 uur stonden we geparkeerd en werden we met de trein naar de ingang gebracht. Onderweg kom je nog door het Disney hotel en zie je mensen lekker ontbijten ;-).  In Disney zijn alle attracties met zoveel details gemaakt. Overal waar je kijkt zie je weer wat nieuws. Het was overigens niet druk in het park, maximale wachttijd was 30 minuten, waardoor we zo goed als alle attracties hebben gehad. Van de Space Mountain tot aan Peter Pan en van Pirates of the Caribbean tot Donald Duck. In het park is ook een aantal theaters. Hierbij is kunstmin een klein theatertje. In deze theaters kon je steeds naar verschillende shows kijken met steeds weer een ander thema. Zo waren er de beren uit Californië en alle presidenten van de USA. Het had ook nog even geregend, maar dan ben je toch snel doorweekt van zo'n tropisch buitje. Dat mocht de pret uiteraard niet drukken. Rond de klok van 21:00 uur begon de lichtjesparade. Ook weer mooi om te zien met alle Disney figuren en wagens die licht geven. Een uurtje later was er dan ook het vuurwerk. Dit is te vergelijken met Disney Parijs. Een mooie setting met het kasteel op de voorgrond en daarachter het vuurwerk. Inmiddels was het 22:30 uur: tijd om onze auto op te sporen. We wisten waar deze stond, dus zo gevonden.

De volgende dag, dag vier van de reis alweer, zijn we naar Sea World geweest. Ook daar kwamen we weer vroeg aan om alles uit onze dag te halen. Bij binnenkomst zijn we doorgelopen naar de dolfijnenshow, wat gewoon prachtig is om te zien. Deze beesten blijven je interesseren. Na de show zijn we naar de dolfijnen lagune geweest waar dolfijnen in zwemmen natuurlijk, maar waar je ze ook van zeer dichtbij kunt bewonderen. Als je geluk had sprongen ze vlak voor je uit het water. Onder de lagune was een grot waar je door een glazen wand de dolfijnen nog beter kon zien.
Daarna zijn we doorgelopen naar de show met de orka’s, 'One Ocean'. Hier lieten de orka’s hun kunsten zien. Deze beesten zijn net zo indrukwekkend als de dolfijnen, alleen een stuk groter. De eerste 15 rijen waren verzekerd van een nat pak. Op een gegeven moment kregen de orka’s het teken dat ze mochten splashen, oftewel lekker met hun staart in het water naar het publiek zwaaien waarbij deze een golf water over zich heen kregen. Erg leuk om dat vanaf de tweede ring te aanschouwen.
We doken van de ene in de andere show en zijn doorgegaan naar de zeeleeuwenshow. Het was hun laatste dag waarop ze konden afstuderen, maar ze hadden niet overal een voldoende voor, dus dat gingen ze vandaag nog even rechtzetten om alsnog hun diploma te behalen.
Tussen de shows door konden we nog een heleboel andere dieren bezoeken zoals haaien, schilpadden, zeekoeien, alligators en nog veel meer. Aan het einde van de dag zijn we nog een keer naar de orka show gegaan en daarna zijn we teruggegaan naar ons hotel in Orlando.

Toen was het alweer de laatste dag van onze reis en hadden we eigenlijk maar een halve dag om wat te ondernemen. We zijn toen naar ‘Wonderworks’ gegaan, een soort NEMO,  maar dan anders. Dit gebouw hadden ze vanaf de buitenkant gezien op z'n kop gebouwd. Je moet er maar op komen. Binnen kon je allemaal verschillende experimenten doen. Na Wonderworks hebben we nog een Amerikaanse mall opgezocht, 'The Florida mall'. Het is echt groot, maar je kunt er dan ook alles vinden, we hebben er zelfs gegeten en zijn toen doorgereden naar Orlando International Airport. De auto weer ingeleverd en ingecheckt, was allemaal zo gebeurd en we konden dan ook snel het vliegtuig in. We hadden ‘meewind’, dus de reis naar Londen duurde nu maar acht uur. Een overstap van vier uur en tijdsverschil zorgt ervoor dat je lekker twee uur kunt slapen in Londen. Dat is dan ook goed gelukt. Om 12:50 uur vlogen we door naar Amsterdam Schiphol. Daar hebben we de trein naar Dordrecht genomen waar ma ons al stond op te wachten.

Al met al was het een zeer geslaagde reis en dat we nog maar vele prijsvragen mogen winnen ;-).

Groeten en tot snel,
Bjorn

1. Robin:
    28 april 2015
    Zo dat was een vol programma, klinkt wel erg leuk!
  2. Kees-Jan:
    Wat gaaf!!
    Ook de DVD was weer super.
    Met dank aan BVDB "Copyright" :-)
    Op naar Ijsland en wij lezen de verslagen wel weer!!
  3. Jan Boers:
    28 april 2015
    Wat een prachtige reis en een professionele DVD.
    Ook het verslag is weer top.
  4. Ma:
    28 april 2015
    Gaaf dat jullie dit zo samen beleefd hebben!!
    Nu op naar IJsland!