Onderweg naar de U.S.A. en Curaçao!

29 november 2013 - Willemstad, Nederlandse Antillen

Hallo allemaal,

Terwijl ik dit reisverslag schrijf zit ik in een boeing 738 van American Airlines. Die Amerikanen hebben zelfs internet aan boord. Het moet niet gekker worden!

Dinsdag 26 november ben ik om 07.30 uur vertrokken vanaf de Remmerstein in Dordrecht. Opa en oma stonden klaar om naar de airport toe te gaan. De auto was de dag ervoor stuk gegaan, dus we moesten meerijden om op de airport te komen. Na wat file kwamen we rond 08.20 uur aan op Rotterdam airport. Meteen ingecheckt en de bagage afgegeven. Nog even een laatste warme chocolademelk en dat was het dan voorlopig. Om 09.45 uur was het dan zover, het afscheid.....de een had hier wat meer moeite mee dan de ander, maar dat is natuurlijk logisch als je zo'n kanjer voor vijf maanden moet missen :-).

Eenmaal door de douane kon ik meteen het vliegtuig in lopen. Het was een mooi vliegtuig van British Airways. Het toestel was voor de helft vol, of leeg, dus iedereen had lekker de ruimte. Na een klein uurtje zagen we de Thames al door het Engelse landschap van het Verenigd Koninkrijk stromen. We moesten nog een klein rondje boven Londen vliegen, omdat er nog geen baan vrij was om te landen. Dat vonden we helemaal niet erg, want we vlogen precies boven het centrum van Londen. Nu ook eens de Big Ben, London Eye, Tower Bridge, House of Parliament en het Wembley stadion vanuit de lucht gezien. Om 10.20 uur de lucht in, en om 10.25 uur weer landen. Blijft toch bijzonder dat tijdsverschil. In Londen had ik maar twee uur om mijn aansluitende vlucht naar Miami te halen. Dus snel door van terminal één naar drie. Ik hoefde maar vijf minuten te wachten op de bus, dus ik was snel aan de andere kant van Heathrow. Door naar de incheckbalies van American Airlines. Als je op reis gaat naar de Verenigde Staten op reis gaat moet je in het bezit zijn van het ESTA formulier (visum). Dit had ik allemaal al geregeld dus ik mocht doorlopen naar de douane. Daar werd ik uit de rij gehaald en ze wilden mijn koffer even controleren. De harde schijf was uiteindelijk de boosdoener. Snel door naar de gate waar ik te horen kreeg dat de vlucht een half uur later zou vertrekken. Dat gaf mij nog even de tijd om rustig over Heathrow te lopen. Om 13:00 uur mochten we de grote boeing van American Airlines in. Bij de deur werden alle passagiers ontvangen door stereotype Amerikaanse stewardessen. Net als in de film, echt waar. “It’s so nice to meet you, welcome and enjoy your flight”. Bij de gate had ik al gezien dat het vliegtuig nooit vol zou komen te zitten, zoveel mensen waren er niet bij de gate. Eenmaal in het vliegtuig werd mijn vermoeden bevestigd. Na het opstijgen kon ik gaan zitten waar ik wilde. Uiteindelijk heb ik een midden-rij ingepikt met drie heerlijke stoelen waar je lekker op kon slapen. Tijdens de vlucht werd er elk uur wat te drinken rondgebracht. Je kon eigenlijk alles kiezen. Rond 14.30 uur kregen we een lunch: een lekkere pasta, Italiaans broodje, bakje met sla, flesje water en nog wat snacks voor tussendoor. Tijdens de vlucht heb ik lekker onderuit gezakt een filmpje gekeken, zo af en toe lekker m’n ogen dichtgedaan. Twee uur voordat we gingen landen kregen we nog een heerlijk pizzapuntje. Om 17.50 uur zijn we geland in Miami. Door naar de border security om een stempel te halen. “Welcome to the United States of America, sir”. Daarna kon ik mijn bagage ophalen en verder naar de uitgang om zo het eerste beeld van Miami te mogen aanschouwen. Bij de shuttle bus halte werd ik door een busje van het Hilton opgehaald . Om 20.00 uur was ik dan op mijn eerste bestemming van de reis; Hilton, Miami. Snel de koffers op mijn kamer gezet die zich op de elfde verdieping bevond. Zwembroek uit de koffer gehaald en een verfrissende duik in het zwembad genomen. Ik was al best vermoeid van de reis, inclusief jetlag, maar ik moest mijzelf nog even wakker houden om zo snel mogelijk weer in het ritme te komen. Nog even wat gegeten om 03:00 uur Nederlandse tijd, en om 22:30 uur ging ik dan toch echt naar bed.

Je raadt het al, midden in de nacht klaarwakker door de jetlag. Toch nog maar geprobeerd om te slapen. Uiteindelijk ben ik om 07:45 uur opgestaan en om 08:00 uur zat ik aan het ontbijt. Het ontbijt, wat zal ik ervan zeggen, Amerikaans. Pannenkoeken met siroop, toast met scrumbled eggs en bacon, muffins en cornflakes in alle soorten en maten en nog veel meer. Na het ontbijt heb ik mijzelf uitgecheckt en ben met een ‘yellow cab’ naar Miami Beach gegaan. Op de Ocean drive ben ik uitgestapt en direct het strand opgegaan. In het begin van de morgen was het bewolkt, maar aan het einde van de ochtend was er een stralend blauwe lucht met natuurlijk zon. Even genoten van Miami Beach en de mooie wijk daarachter. Er wonen veel Latino’s, dus er hing een Zuid-Amerikaanse sfeer, erg prettig. Rond 12.00 uur ben ik terug gegaan met eenzelfde ‘yellow cab’ naar het Hilton waar ik mijn bagage heb opgehaald. Daarna ben ik meteen doorgegaan met de shuttle bus naar de airport. Daar kwam ik om 13:00 uur aan. Op de airport had American Airlines bedacht dat de klanten zelf wel in konden checken en hun bagagelabels konden printen. Er stonden heel veel mensen, dus dat ging niet echt goed. Uiteindelijk hebben ze een blik balies opengetrokken en konden we alsnog de bagage afgeven. Aangekomen bij de douane schrok ik toch wel een beetje. Een hoeveelheid politie, herdershonden, douanebeambten en bodyscans van heb ik jou daar. Ook hier was ik weer de gelukkige, en mocht ik mijn koffer openmaken. Niet voor de harde schijf. Deze keer werd de koffer op drugs gecontroleerd, niks gevonden uiteraard :-). Bij de gate kon ik rustig zitten. Ik zat naast een Nederlandse vrouw van ongeveer zestig jaar. Zij vertelde mij dat zij zes jaar in Indonesië heeft gewoond, daarna een tijd in Nederland en later nog een jaar in Florida gewoond en gewerkt. In Florida heeft ze ook haar huidige man ontmoet waarmee ze nu inmiddels veertig jaar op Curaçao woont. We hadden het over mijn stage en die van mijn klasgenoten. Marly, zo heet ze, werkt als floormanager op de luchthaven van Curaçao en gaat dus samenwerken met Noortje en Elsemieke, klasgenoten die ook stage gaan lopen op Curaçao. Toeval of niet, het blijft een kleine wereld.

Om 16.20 uur ben ik opgestegen naar de eindbestemming, Curaçao. Onderweg hebben we kunnen genieten van een mooie zonsondergang. Het was gelukkig nog licht genoeg om Cuba te kunnen zien liggen. Een kleine twintig minuten later was het dan toch echt aardedonker. Ik kon alleen nog de lampjes van het vliegtuig zien. Als je goed keek, zag je hier en daar wel wat licht branden op kleine eilandjes. Om 20.10 uur kwam ik aan op Curaçao waar Reginal en Daterie, de broer en schoonzus van een kennis, mij al op stonden te wachten. Heel fijn dat zij mij naar het huis wilden brengen. Eenmaal bij het huis aangekomen zat de huiseigenaar, Edsel, al op mij te wachten. Na een korte rondleiding en wat tips heb ik mijn koffers uitgepakt en ben ik toch echt lekker gaan slapen. Een reis van meer dan een dag hakt er in, maar is een belevenis op zich.

Tot zover dit verslag. Tot het volgende!

Groetjes,
Bjorn

1. Kim:
    29 november 2013
    Lieve Bjorn en Selina,

Goed te horen dat jullie een goede reis gehad hebben !
    Ik ga zeker deze blog in de gaten houden met jullie verhalen!

Geniet maar lekker van het mooie warme curaçao!

Groetjes kim
  2. Ichelle:
    Hey Bjorn en Selina!

Nou vriend, je had me alweer aan t lachen van de zin: "maar dat is natuurlijk logisch als je zo'n kanjer voor 5 maanden moet missen ;) hahahaha." Fijn om te horen dat de reis, ondanks de koffer te moeten openen, goed is verlopen. Ik wens jullie echt heel veel succes en geniet ervan! Werkse maandag en let me know!

X Ich.
  3. Anja heetveld:
    30 november 2013
    Nou zo te lezen gaan jullie er daar een hele leuke tijd van maken, geniet ervan.

groetjes uit een grauw en grijs holland
    Anja Heetveld
  4. Jeppe:
    30 november 2013
    Bon bini, BvdB, mooie belevenissen allemaal! Ik heb wel geleerd dat ik geen harde schijven in mijn koffer moet stoppen. Dat de Amerikaanse douane imponerend is en niet altijd even vriendelijk overkomt was mij bekend. Just be polite and everything will be okay. Ik vroeg me af hoe dat nou zat met dat tripje naar Miami Beach. Had de stage-organisatie dat nou geregeld? Of hadden jullie dat zelf bedacht? Ben erg nieuwsgierig hoe je het nu hebt op Curacao. Nog wel een tip: stop niet meteen één van de eerste dagen lachgas in de zuurstofflessen van de duikklanten. Ondanks dat het best leuke effecten kan hebben. Ciao Amigo!
  5. Kim vwdj:
    He Bjorn en Selina,

Super leuk om jullie eerste echte verslag te lezen. Ik ga zeker proberen het te blijven volgen, ben benieuwd maar de rest van al jullie avonturen. Veel plezier!

Liefs,
    Kim
  6. Monique:
    He Bjorn en Selina,

Fijn dat de hele reis goed gegaan is, we leven vanuit Dordrecht met jullie mee en volgen alles!! Veel succes met jullie 1e werkweek,

dikke kus van alle Oppes
  7. Kimbo:
    Hee Bjorn,

Geweldig om dit zo te lezen! Je bent een goede schrijver haha.
    Fijn dat je het naar je zin hebt daar :).
    Ik kijk alweer uit naar je volgende verslagje!

Xx Kim
  8. Hellen van Vugt:
    1 december 2013
    Hai Bjorn en Selina, wat een verhaal leuk om te lezen en blijven het ook zeker volgen zijn benieuwd wat jullie nog mee gaan maken.Geniet nog even van het weekend en werkse voor maandag.
    Groetjes
    Johan Hellen Denise en Donny van Vugt
  9. Karin:
    Ha bjorn
  10. Karin:
    En selina,
    Geweldig om jullie belevenissen te lezen. We zien uit naar foto's van jullie huis en omgeving voorzien van een mooi verhaal. Eindelijk maandag aan het werk!
    Dikke kus van haninika
  11. Chris van den broek:
    Ha Bjorn en Selina,

wat kunnen jullie leuke verhalen schrijven zeg!was een genot om te lezen en het leek dus net of ik zelf in dat vliegtuig zat en bij de douane werd gecontroleerd.
    Ook hele mooie foto's.
    Wensen jullie nog veel plezier en kijken uit naar t volgende verslag.

grt en kus gcss
    Blijf jullie zekere volgen