Het einde

5 mei 2014 - Willemstad, Nederlandse Antillen

Hallo allemaal,

Nog heel even en dan zit het er alweer op. De tijd is voorbij gevlogen. Volgens mij als ik straks thuis weer in mijn eigen bed lig en ik word de eerste ochtend wakker, lijkt het allemaal een soort droom te zijn geweest. Maar goed, ook van de laatste paar weken heb ik enorm genoten!

Om te beginnen heb ik ook het brevet ‘Advanced Open Water’ gehaald. Met dit brevet mag ik duiken tot 30 meter maken. Voor deze cursus moest ik vijf speciale duiken maken. Er zijn veel duiken waar je uit kunt kiezen. Twee speciale duiken zijn verplicht om te doen. De ene is een diepduik. Hierbij ga je echt diep tot 30 meter. Zo kun je zien wat waterdruk met je doet en wat dit betekent voor de lucht in je tank. Dan heb je ook nog de navigatieduik. Hierbij is het de bedoeling dat je met een kompas een rechte lijn en een vierkant zwemt. Verder heb ik ervoor gekozen om een bootduik te doen. Hierbij moet je een commandosprong en een achterwaartse rol het water in maken. Ook heb ik een nachtduik gedaan. Hierbij moet je in het donkere water een rechte lijn met kompas zwemmen. Als laatste ‘advanced’ duik heb ik een wrakduik gedaan. Hierbij is het de bedoeling dat je een rondje om het wrak zwemt en kijkt of je het wrak al dan niet binnen kan gaan. Na al deze duiken te hebben voltooid was het volgende brevet ook een feit.
In mijn vrije tijd ben ik ook vaak op de boot te vinden om te gaan duiken. Zo heb ik een duik bij Playa Largo gemaakt. Hier hebben we twee zeepaardjes gevonden. Een bruine en een gele. Later tijdens deze duik zagen we dan eindelijk een zeeschildpad. Fascinerend!

Elke dinsdag hebben we een nachtduik bij Caribbean Sea Sports. Tijdens een van de laatste nachtduiken waren we met totaal zes duikers. Op een gegeven moment schijnt de gids, Clarck Pieters, u allen wel bekend, met zijn lamp naar een punt in zee. Opeens zien we iets groots bewegen. We schijnen allemaal bij. Het is een grote adelaarsrog! Heel gaaf om ook dit wezen gezien te hebben. Zeker in de nacht. We bleven op de rog schijnen. Clarck had nogal een felle lamp, dus de rog werd aangetrokken door het licht. Hij kwam steeds dichter en dichterbij. We zwommen al een beetje opzij, maar hij bleef in onze richting zwemmen. Op anderhalve meter kon Clarck nog net de rog ontwijken. Daarna zwom hij rustig verder en wij ook…… Wij bleven wel schijnen natuurlijk, want het is heel bijzonder om een rog bij een nachtduik te zien. De rog maakte nog een rondje om vervolgens weer in het diepe water te verdwijnen. De rog, van kop tot staart vier meter lang, was op anderhalve meter toch vrij dichtbij. Aan het einde van de nachtduik hebben we nog een zeepaardje gespot.

Op Curaçao is ‘lionfish’ een grote bedreiging voor het rif. Door de aanwezigheid van dit zeedier, is er 70% minder onderwaterleven. Op een middag was er een keer niets te doen. Een instructeur wilde graag op lionfish gaan jagen, maar hij had geen buddy. Ik mocht uiteindelijk mee om op deze vis te gaan jagen. De lionfish wordt gevangen met een speer. Met een elastiek kun je de speer op spanning brengen en deze afschieten op de lionfish. Bij het schieten moet je proberen om zo dicht mogelijk bij de lionfish te komen met je speer. Hierdoor heb je de grootste kans dat je een lionfish vangt. Uiteindelijk heb ik driemaal een lionfish geschoten. Het was toch met een dubbel gevoel, aan de ene kant maak je iets dood, maar aan de andere kant help je het ecosysteem.

Omdat het afscheid zo dichtbij was, heeft Caribbean Sea Sports een speciale duik voor ons geregeld. Een nachtduik op de Superior Producer. Dit is een 70 meter lang wrak dat op 30 meter diepte ligt. Zeker leuk om dit bij nacht te doen natuurlijk. In het begin bleven we dalen en dalen, maar je weet dat je elk moment het wrak in zicht kunt krijgen. Op een gegeven moment schijn je met je lamp opeens tegen een grote plaat aan. Oh, dit is dus het wrak! Je begint te zwemmen en dan zie je pas hoe groot het is. We zijn eerst een stukje om het wrak gezwommen. Daarna zijn we ook het wrak binnen gegaan. Je moet goed uitkijken waar je zwemt, want voor je het weet stoot je ergens tegenaan.
Eenmaal weer aan land stond er een lekkere pizza met wat te drinken klaar. De rest van de avond hebben we plezier gehad en genoten van het samenzijn met collega’s.

In een eerder verslag heb ik gezegd dat ik de Christoffelberg zou gaan beklimmen. Op vrijdag 25 april was het zover. De wekker ging deze ochtend om 05:30 uur. Om 05:40 uur waren de buren er voor een stevig ontbijt. Dit bestond dan ook uit vers afgebakken stokbrood en verse jus d’orange, uit een pak ;-) Na het ontbijt heeft iedereen zich voorbereid op de grote klim. Om 06:15 uur zijn we vertrokken richting westpunt. Om 07:15 uur kwamen we aan bij het Christoffelpark. We konden de kaartjes pas om 07:30 uur halen, dus nog even geduld. Om 07:40 uur reden we het Christoffelpark binnen, op weg naar de berg. Met de auto over de steile heuvels gingen we vol goede moed met z’n allen naar de berg.
Om 08:00 uur waren we bij de parkeerplaats waarvandaan het nog ruim een uur klimmen was, over verschillende kronkelpaden en grote rotsen door dit survival parcours. Om 09:15 uur waren we boven. Hiervandaan hadden we een schitterend uitzicht over een groot gedeelte van Curaçao. Na de berg zijn we doorgereden naar Grote knip. Dit strand konden we vanaf de top goed zien. We zijn ongeveer een half uur op de top geweest. Hier hebben we natuurlijk vele foto’s gemaakt. Ook nog een aantal #bergfies met ons vijven. Na genoten te hebben op de top van de Christoffelberg zijn we naar beneden gelopen. Ook hier moesten we af en toe goed kijken waar we onze voeten neer zetten. Na de geweldige beklimming zijn we door het Christoffelpark naar Grote knip gereden. Hier hebben Selina en ik een duik gemaakt. We hebben weinig tot niets bijzonders gezien ;-). Dan maar snorkelen, wat overigens wel erg leuk is. Aan het einde van de middag ben ik met Elsemieke nog een keer van de rotsen gesprongen. Daarna was het wel mooi geweest op de Grote Knip. Gezandstraald en wel zijn we naar huis gereden waar we rond 18:00 uur aankwamen.
Verder blijft het natuurlijk een feest dat Ajax alweer voor de vierde achtereenvolgende keer kampioen van Nederland is geworden. Hiermee mag Frank de Boer zich als trainer naast Johan Cruijf zetten. Johan Cruijf is, als trainer, vier keer op rij landskampioen met FC Barcelona geworden. Dat zegt toch wel even wat! ;-).

Ook aan alle leuke dingen komt een einde. En daar hoort ook afscheid bij. Zo moeten Noortje, Sanne en Elsemieke nu van ons afscheid nemen. Selina en ik hebben een heerlijke barbecue gemaakt voor deze meiden. Dus op een van onze laatste avonden, 2 mei om precies te zijn hebben we een heerlijke barbecue gehad. We hadden een lekker kippetje, satéstokjes en als klap op de vuurpijl Piscadera hamburgers. Dat hebben we geweten. Die hamburgers waren zo vet dat de spetters letterlijk tegen het plafond zaten!

Dan zijn we op 3 mei ook nog naar Marco Borsato geweest. Hij gaf hier een concert met zijn #duizendspiegels tour. Bekende maar ook onbekende nummers van het Borsato repertoire kwamen voorbij. Wat kan die vent goed zingen, ongelooflijk! We hebben deze avond dan ook enorm genoten met z'n allen.

Vandaag, 4 mei is het dan zover. De laatste dag op Curaçao. In de ochtend heb ik nog even lekker uitgeslapen. Daarna natuurlijk m'n koffer verder ingepakt. Rond een uur of half een zijn we nog even naar het strand geweest met Sanne en Selina. Ik kon maar een uurtje blijven, want om 13.45 uur kwam de huisbaas controleren of alles in orde was. Maar ook van dat ene uurtje strand heb ik nog ontzettend genoten!
Rond half vijf kwam Gio de autoverhuurder de auto ophalen. Op dat moment was alles geregeld zodat ik op weg kon naar huis. Nog een laatste avondmaal bij ‘De Tropen’ en dat was het dan.
Thuis nog de allerlaatste dingen ingepakt. De koffers staan klaar, de wekker is gezet en het een na laatste reisverslag staat online!

Graag wil ik bij deze iedereen bedanken die tijdens mijn stage een kaartje heeft gestuurd of interesse in mij heeft getoond! Dat is toch fijn als je zo ver van huis bent.

In het bijzonder wil ik graag Noortje, Inga, Sanne, Elsemieke en Selina bedanken voor een geweldige tijd hier op dushi Korsou! Het was fantastisch!

New York City, here I come!

Groetjes,
Bjorn

1. Chris van den broek:
    mooi bjorn, heel mooi!!!xx
  2. Karin:
    5 mei 2014
    Bjorn, jij bent voor ons een kanjer van goud omdat je ons hebt laten delen in jouw belevenissen op Curaçao. Het heeft ervoor gezorgd dat we ook even op Curaçao zijn geweest! Ik kijk uit naar je laatste reisverhaal.......alhoewel je laatste? Ik geloof er niets van.
  3. Ma:
    Hoi Bjorn,
    Natuurlijk weer super om dit te lezen! En ook leuk dat het herkenbaar is, maar het leukste is natuurlijk dat je weer bijna thuis bent!! Geniet in NY!!
  4. Nienke:
    Prachtig Bjorn!
  5. Nella Koedood:
    Hallo Bjorn,
    je hebt heel wat gezien en beleefd daar op Curaçao. Dit neem je mee in je verdere leven. Geniet ook nog van de dagen in N.Y.
    Groetjes van ons. Nella
  6. Jeppe:
    5 mei 2014
    Hee ouwe schildpaddenspotter, je zit nu al weer in een AA-toestel dat ergens boven de Caribbean hangt. Je blog was weer leuk om te lezen. Een vlotte overstap straks in Miami en daarna veel plezier in New York. Manhattan is ook een eiland dus je zal je er wel thuis voelen. Ben benieuwd! Take care, Jeppe.
  7. Rogelio constancia:
    5 mei 2014
    e bjorn ga je nou weer een keer naar curacao of was dat alles
    jammer dat je niet bij mijn familie ben geweest dan een andere keer als je weer ga toch
  8. Kim:
    Prachtig geschreven Bjorn!
    Ik kan nu geen broertje meer tegen je zeggen na deze hele reis van je dus bij deze:
    Ik ben trots op je grote broer :).
    Liefs van je zusje
  9. Jan Boers:
    5 mei 2014
    Schitterend Bjorn,we hebben genoten van je geweldige verhalen,of we er zelf bij waren.Nu genieten in NYC en dan weer Holland.Nog veel plezier en alvast WELKOM THUIS.Groeten,Oma Henny en Opa Jan
  10. Petra:
    Hoi Bjorn,
    Het was weer erg leuk om je reisverslag te lezen.
    We vinden het zo fijn dat je een super stage gehad hebt en wensen je nog een geweldige tijd in NYC !!!
    Tot volgende week!

De groetjes van ons allemaal!!!
  11. Leny blom:
    5 mei 2014
    hoi bjorn heel mooi al die verhalen dat was een reis om nooit meer te vergeten een hele belevenis en hier vandaan welkom thuis in dit kikkerlandje
  12. Monique:
    7 mei 2014
    Bjorn,

Weer heel mooi om te lezen dat je bij elke nieuwe belevenis het woord "genoten" schrijft. Fijn dat de afgelopen maanden zo goed gegaan zijn maar wij zijn ook weer heeel blij dat je thuis komt! liefs van alle Oppes