Bezoek van ma

22 maart 2014 - Willemstad, Nederlandse Antillen

Hallo,

Eindelijk was het dan zover. Tien maart, bezoek van ma uit Nederland. Deze dag was ik al vroeg op om een stempel bij de ambassade te halen. Met deze stempel mag ik Curaçao ook weer verlaten, toch handig. Verder heb ik deze dag nog wat boodschappen voor ma gedaan om ze toch een beetje te verwennen. Ook heb ik deze tijd vrij gekregen van mijn stage. Dat was de eerste verrassing die ik ma mocht mededelen.

Rond 15:00 uur was ik op de airport. Daar heb ik nog het vorige verslag geschreven. Het blijft een fijne plek om te zijn en zo nu en dan een reisverslag te schrijven. Met een kleine anderhalf uur vertraging was ze om 18:55 uur geland met Arkefly. Om 19:20 uur waren we samen en konden we onze weg naar huis vervolgen. Wat fijn om je moeder na zo’n lange tijd weer te zien. Na een sightseeing tour door Willemstad waren we rond 20:00 uur thuis. Ma heeft haar koffer uitgepakt. Daar kwam uit: hagelslag, vlokken, kruidnoten, m en m’s, kaarten en nog veel meer. Na het uitpakken heb ik even snel een simpel diner ‘in elkaar gekookt’: gebakken aardappeltjes met kip en salade. Na het eten zijn we naar de buren, Elsemieke, Noortje, Sanne en Inga, gelopen om kennis te maken. Inmiddels was het 21:30 voor mij, maar voor ma 02:30 uur. Tijd om onder de ventilator te kruipen en lekker te gaan slapen.
Na de nachtrust zijn we rond 08:30 uur opgestaan en hebben we lekker ontbeten. Na het ontbijt zijn we naar Cas Abao gereden. Daar hebben we de hele dag op het strand gelegen. Wat een heerlijke dag was dat. Tussendoor even snorkelen, wat eten, lezen en lekker eten. Tegen 17:15 uur zijn we naar de flamingo’s gereden. Op de heenweg waren ze er niet, maar op de terugweg gelukkig wel. Na de flamingostop zijn we doorgereden naar huis, een rustmomentje,  waarna we naar restaurant Il Forno zijn gegaan. Lekkere pizza’s in een leuk Italiaans restaurantje. Na het eten ben je toch enigszins moe van heel de dag op het strand liggen, en ma natuurlijk vanwege het tijdsverschil.

Vandaag, dag drie, woensdag 12 maart heb ik voor ma geregeld dat ze gaat scubaduiken. Na een warm stokbroodje zijn we naar mijn stage gereden waar de duik zal starten. Om 09:00 uur heeft ma de video bekeken en aansluitend de vragen met de instructeur besproken. Na een korte pauze van vijf minuten, is het tijd om de duikspullen klaar te zetten. Een briefing over de vier skills die ma onder water uit moet voeren en dan is het over. De duik. Ma, de instructeur en ik gaan het water in. Daar dalen we af om te beginnen met de oefeningen. Ma voelde zich niet helemaal comfortabel, dus hebben we eerst een rondje gezwommen om te kijken wat er om de hoek te zien is. Na dit gezien te hebben is ma er voor gegaan en heeft ze de vier oefeningen goed weten uit te voeren. Dit was nog maar op drie meter. Tijd voor het echte werk. We dalen verder af naar twaalf meter. Op deze diepte heeft ma kennisgemaakt met een totaal andere wereld. Ze heeft er enorm van genoten en vond het erg bijzonder. Na de duik, om 12:30 uur, hebben we beide locaties van mijn stage bekeken. Het Marriott en het Hilton. Daarna zijn we doorgereden naar het centrum van Willemstad. Hier hebben we over de markt gelopen, het rif-fort bezocht, de renaissance mall en de drijvende fruitmarkt bekeken. Onderweg hebben we lekkere warme chocolademelk bij Starbucks gedronken. Het blijft lekker, maakt niet uit welke temperatuur het is. Verder hebben we de rest van de middag heerlijk door Willemstad gelopen. Natuurlijk ook over de pontjesbrug en langs de handelskade. Na deze ochtend en middag hebben we ons thuis opgefrist en zijn we doorgereden naar de Tropen. Daar hebben we lekker gegeten, waarna we terug naar huis zijn gegaan om de binnenkant van onze ogen te bekijken.

Vandaag zijn we na het ontbijt naar het strand Port O’Marie gereden. Veel Amerikanen, maar toch gezellig. Ook vandaag hebben we lekker uitgerust, gesnorkeld, gelezen en in de zon gelegen. Rond een uurtje of 17:30 hebben we het strand verlaten en zijn we boodschappen gaan doen bij Centrum, de supermarkt. Deze avond hadden we gebakken aardappeltjes, minihamburgers en groente op het menu staan. Na het avondeten zijn we nog even bij de buren gaan zitten, waarna we samen ‘wie is de mol’ terug hebben gekeken. WIE – IS – DE MOL? Dat ziet u volgende week ;-(. Deze avond lagen we ook weer vroeg onder de wol, want we moesten de volgende dag vroeg op voor de excursie naar Klein Curaçao.

Op vrijdag 14 maart zijn we vroeg opgestaan. Om 06:50 uur zijn we vertrokken richting het Spaanse Water. Vanaf daar is de boottocht per Catamaran van start gegaan naar het prachtige Klein Curaçao. Om 07:30 uur mochten we de Catamaran op voor het ontbijt. Lekkere broodjes met wat te drinken en om 08:10 uur is de Catamaran vertrokken naar Klein Curaçao. We hadden geluk, want de zee was erg rustig, dus niemand is zeeziek geworden. Om 09:15 uur zijn we aangekomen bij Klein Curaçao. Parelwit strand met op de achtergrond een mooie oude vuurtoren en een groot wrak. Echt heel mooi om dit totaalplaatje te zien. Er werden ons een paar tips gegeven over het snorkelen en waar je wat kan zien. Ma en ik zijn vanaf de boot naar het strand gesnorkeld. Ma was nog geen twee tellen in het water of ze had al een zeeschildpad gespot. Fascinerend om zo’n zeebewoner rond te zien zwemmen. Dit was de eerste schildpad en hopelijk niet de laatste! Na 15 minuten zijn we dan echt op Klein Curaçao aangespoeld. Handdoekje neergelegd en weer lekker gerelaxt. Na een uurtje zijn we naar de vuurtoren en het wrak gelopen. Ik ben in de vuurtoren geklommen. Bovenin had ik een prachtig uitzicht over heel Klein Curaçao. Je kunt aan alle kanten de zee zien. Daarna zijn we doorgelopen naar het wrak. Een bonk roest, maar toch leuk om te zien. Na de ‘sightseeing’ zijn we teruggegaan naar het strand. Even wat gedronken en verder op schildpaddenjacht. Na een lange tijd zoeken heeft ma er eentje voorbij zien schieten. Ze riep mij, keek weer in het water en weg schildpad. Vanmiddag nog maar eens proberen. Inmiddels was het 12:30 uur, lunchtijd dus. Ma en ik zijn terug gegaan naar de boot waar ze een heerlijke barbecue klaar hadden staan. Spareribs, kippenpootjes, runderlapjes en vele soorten salade met Hollandse pindasaus. Het was fantastisch. Na de lunch is ma met het bootje teruggegaan naar het strand. Ik zou bij de boot wachten tot ze terug was gesnorkeld. Onderweg naar de boot bleef ma opeens hangen in het water. De raderen gingen meteen draaien. Dat dan weer wel natuurlijk. Ik ben meteen het water in gedoken en naar ma toe gezwommen. Eenmaal bij ma werd mijn vermoeden bevestigd. Een schitterende zeeschildpad. Deze zijn we wel 25 minuten gevolgd. Echt heel bijzonder om deze beesten in het wild te zien. Na het avontuur met de zeeschildpad zijn we teruggegaan naar het strand. Lang konden we daar niet van genieten, want er kwamen opeens dolfijnen voor de boot langs gezwommen. Ze zwommen niet heel hard, dus ik heb, en velen met mij, m’n snorkelset gepakt en ben het water in gesprint. Wie weet konden we ze snel spotten. Helaas, want uiteraard, waren we te langzaam. De dolfijnen waren ons al lang weer voorbij gezwommen. Iedereen weer terug naar het strand. Ma heeft gelukkig nog wel foto’s van de boven water springende dolfijnen.

Eenmaal op het strand konden we de dolfijnen nog steeds zien. We zagen dat ze een eindje verderop in een lichtblauw stuk zee bleven rondzwemmen. Ik twijfelde geen seconde en ben met Stefán, een Duitse gast van de boot, het strand af gesprint. Aan het einde zijn we als een malle over de rotsen het lichtblauwe water ingezwommen. Af en toe even boven kijken of de dolfijnen er nog waren. Ze bleven op hun plaats. Op dat moment weet je dat je ze elk moment in zicht kan krijgen. Daar zijn ze. Negen dolfijnen in hun natuurlijke leefomgeving. Wat fantastisch. Onbeschrijflijk. Een van de meest bijzondere ervaringen in mijn leven tot nu toe mag ik wel zeggen. Ze bleven rondzwemmen. Dan zwommen ze weer dieper en af en toe kwamen ze wat dichterbij om ons te checken. Heel bijzonder, maar zeker niet minder bijzonder dan de zeeschildpad.
Na deze ‘meet and greet’ was het tijd om terug te keren naar de Catamaran. De dolfijnen waren nog steeds op hun plek. De kapitein is langzaam langs de dolfijnen gevaren zodat we ze nogmaals van dichtbij konden bekijken. Daarna rondom Klein Curaçao terug naar Curaçao gevaren. Rond 17:00 uur waren we weer terug bij het beginpunt. Om 17:30 uur waren we thuis. Even lekker gedoucht en een rustmoment ingelast. We hadden allebei geen zin om te koken, dus maar even simpel een tosti en een ei gebakken. Daarna nog wel een heerlijk ijsje gegeten. Dichtbij ons huis is een ijssalon die allemaal speciale smaken heeft. Zo had ik snickers en ma chocolade met marshmallow. Heerlijk. Na het ijs hebben we samen de eerste aflevering van Flikken Maastricht gekeken!

Vandaag, zaterdag alweer, zijn we na een ontbijtje naar de grotten van Hato geweest. We kwamen precies op tijd aan, zodat we gelijk mee konden met de rondleiding. Rudsel, een hele enthousiaste gids heeft ons door de grotten heen geleid. De grotten waren nog niets veranderd na mijn laatste bezoek. Na de grotten zijn we rond 12:30 uur doorgereden naar het Seaquarium. Hier hebben we roggen, dolfijnen, haaien, koraal en nog veel meer tropische vissen gezien. Ook nog een dolfijnenshow en een zeeleeuwenshow bezocht. Erg leuk om te zien allemaal. We genieten er elke dag van! ’s Avonds zijn we naar het Amerikaanse restaurant Denny’s gegaan. Een echt Amerikaans restaurant zoals je deze in films ziet, met rijen bankjes. Hier hebben we heerlijke nacho’s met kaas en saus als voorgerecht gegeten. Als hoofdgerecht had ma een kipburger en ik een Nacho Macho burger. Niet echt Curaçaos, maar wel lekker.

Op zondag 16 maart hebben we eerst boodschappen gedaan bij Centrum supermarkt. Later deze dag gaan we barbecueën op het strand. Dan moet je natuurlijk ook iets hebben om op de barbecue te leggen. Na de boodschappen zijn we over de prachtige weg met overal natuur naar het Christoffelpark gereden. Het Christoffelpark is een groot natuurpark met het hoogste punt van Curaçao, de Christoffelberg. Originele naam! Bij de infobalie hebben we een route meegekregen die we konden rijden. Dit hebben we ook gedaan. Onderweg kwamen we veel natuur tegen, maar ook oude landhuizen, uitzichtpunten en een oude kopermijn. Bij de eerste stop stond een vervallen slavenhuis. Hier verbleven de slaven tijdens het werken op de plantage. Bij de tweede stop was er een mooi uitzicht over een natuurlijk plateau: Boka Tabla. Na dit prachtige uitzicht volgden we een natuurlijk pad waarop verschillende ruïnes uit de slaventijd te zien waren. Zo ook een slavenpaal waaraan ze werden gemarteld. Hierna volgde nog een aantal prachtige uitzichtpunten. Ook nog een met uitzicht op het mooie landhuis Knip en haar vroegere plantage. Gaaf om door dit landschap te mogen rijden met je moeder. Bij de laatste stop zagen we de top van de Christoffelberg van vrij dichtbij. Deze kun je in 60 minuten beklimmen, maar dat ga ik nog een andere keer doen. Na deze prachtige tour zijn we doorgereden naar het strand Grote Knip. Het was vrij warm, net als elke dag, dus zijn we snel de zee ingedoken. We waren van plan te gaan snorkelen, maar dat kon helaas niet, omdat we op het mooiste deel niet mochten snorkelen. Dan maar lekker in zee dobberen en op het strand luieren. Het was zondag dus er waren veel Antilliaanse families op het strand. Leuk om te zien hoe ze met elkaar omgaan en wat ze allemaal organiseren op hun vrije dag. De meeste hadden een lekkere barbecue. Tegen een uur of 17:30 hebben wij ook de barbecue aangestoken op het strand en zijn we lekker gaan eten. We hadden heerlijke stukjes vlees, met als toetje appeltaartpudding. Na deze leuke dag zijn we naar huis gereden. Weer even een rustmomentje genomen en vervolgens naar het Mac Café gereden. Een heerlijke warme chocolademelk later, die zijn zooo lekker bij het Mac Café, zijn we terug naar huis gereden voor onze nachtrust.

Op maandag hebben we als ontbijt een warm stokbroodje gegeten. Daarna zijn we naar het centrum van Willemstad gereden om de rest van de stad te bekijken. We zijn naar een soort overdekt plein gegaan waar de lokale bevolking van alles verkoopt. Groente, fruit, souvenirs, drogisterijspullen en nog veel meer. Verder hebben we nog wat winkeltjes bezocht en hier en daar wat gedronken.
Wanneer de pontjesbrug voor langere tijd open is, omdat er een containerschip of cruiseschip door moet, dan varen er ferry’s. Deze middag was zo’n moment, dus zijn we met de ferry teruggegaan naar de overkant. Na het bezoek aan Willemstad hebben we boodschappen gedaan voor het avondeten. Bezoek van ouders betekent nu eenmaal koken voor de hele studentengroep. Deze avond was het onze beurt. Ma en ik hebben heerlijke wraps gemaakt. Als toetje stond er watermeloen op het menu. Ook de ouders van Noortje, Paul en Yvonne, kwamen ons vergezellen. Het was een gezellige avond.

Dinsdag, de een na laatste dag voor ma op Curaçao. Deze dag zijn we naar het strand ‘Playa Lagun’ gereden. Weer een heerlijk ontspannen dagje op het strand. Af en toe eens een stukje snorkelen, wat lezen, even eten, soms even slapen en daarna weer zwemmen. Lekker ontspannen. Aan het einde van de middag zijn we rond een uur of 17:15 uur naar een mooi uitzichtpunt bij Soto, een dorpje, gereden. Mooi was het zeer zeker! Na het uitzichtpunt zijn we verder gereden naar huis waar we ons hebben opgefrist en nog een rustmomentje hebben gepakt. Om 20:30 uur zijn we voor het diner naar restaurant de Gouverneur voor het diner gereden. We hadden een plekje op het balkon met een prachtig uitzicht op de pontjesbrug en de handelskade. Ma had runder-reepjes in ketjap marinade met groente en ik had de vegetarische lasagne. Als toetje hadden we natuurlijk een dame blanche. Het was weer heerlijk!

Dan breekt toch echt de laatste dag aan. De tijd vliegt als je het naar je zin hebt. Ondertussen ben ik nog even snel naar de kapper geweest. Ook heb ik kaarten voor Marco Borsato gekocht. Hij heeft hier een optreden op 3 mei, daar moeten we natuurlijk bij zijn. Na de boodschappen zijn we teruggereden naar huis. Hier heeft ma de laatste spullen in haar koffer gestopt en zijn we naar het vliegveld gereden. Na een snelle check-in hebben we nog even wat gedronken. Dan wordt het toch echt 17:15 uur. Tijd om afscheid te nemen. Een knuffel en een doei later vertrok ze via de roltrap richting de douane. Nog even zwaaien en weg was ze. Ik zie iedereen weer over zeven weken. Het aftellen is voor mij nu wel begonnen. Toen ik deze avond thuis aankwam had ik toch weer dat vervelende onderbuik gevoel. Na twee dagen was dit ook weer verdwenen.
Op dezelfde woensdagavond had onze autoverhuurder een thuisbioscoop bij onze buren geregeld. Een groot scherm met een beamer en een box. Er werd met banken gesjouwd en het oerwoud, dat onze tuin is, werd met een kapmes door Inga gesnoeid ;-). Een paar huizen verderop is nog een studentengroep die ook auto’s bij Gio huren. Deze waren natuurlijk ook van harte uitgenodigd. Zo leren wij ook weer nieuwe studenten kennen. Heel erg leuk dat Gio zulke dingen voor ons organiseert. We zijn allemaal erg blij met Gio de autoverhuurder. Een hele gezellige avond!

De afgelopen twee weken heb ik enorm genoten met ma. Bedankt! Verder ga ik nog zeven weken verder genieten van m’n stage, collega’s, zon, zee, strand, klasgenoten en wat er verder nog te zien en te doen is op dit schitterende eiland.

Het was me een genoegen om weer verslag uit te brengen!

Groeten,
Bjorn

1. Nella Koedood:
    22 maart 2014
    Hallo Bjorn,
    Jullie hebben wel genoten zo te lezen. Fijn dat je moeder naar je toe kon komen. Want 5 maanden is dan toch wel lang.
    Je hebt weer leuk geschreven. Geniet er nog een poosje van en de hartelijke groeten van Piet en Nella
  2. Petra:
    22 maart 2014
    Hoi Bjorn,

...en je moeder maar denken dat ze lekker kon relaxen op het strand!
    Wat leuk dat je vrij was toen ze kwam, jullie hebben echt super leuke dingen gedaan....heerlijk!
    Ik heb genoten van je verslag. Heel veel succes de laatste weken!!!

Groetjes Petra
  3. Karin:
    23 maart 2014
    Ha die Bjorn, volgens mij hebben jullie het naar je zin gehad.
  4. Berry:
    23 maart 2014
    Hoi Bjorn, schitterend verslag en wat veel hoogtepunten.
    Jij nog 7 weken genieten dan wij 11 dagen genieten haha.

Groetjes Lian & Berry
  5. Jeppe:
    23 maart 2014
    Ha die BvdB, leuk om je verslag weer te lezen. Een meet and greet met dolfijnen schijnt inderdaad heel betekenisvol in a way te zijn. Heb dat zelf wel eens met een walvis ervaren. (ééntje in zee hoor bedoel ik) Op dat weertype daar ben ik nog steeds wel jaloers. Enjoy the day, Jeppe.
  6. Ma:
    Hoi lieve Bjorn,
    Wanneer ik je verslag lees beleef ik alles weer opnieuw en geloof me, ik ben nog steeds een beetje in Curacao. Ik heb er ook enorm van genoten. Het was geweldig om met jou Curacao te beleven!! Moeten we elk jaar doen!
    Geniet er nog van (maar ik weet zeker dat je dat gaat doen) en tot 10 mei! xxx Ma
  7. Monique:
    23 maart 2014
    He Bjorn, ik had nog geen tijd gehad om je moeder even rustig te bellen om te vragen hoe het geweest is maar dat hoeft nu niet meer...weer een leuk, jaloersmakend verslag! Wij zijn ook aan het aftellen, tot over 7 werken.

Dikke kus van de Oppes
  8. Nienke:
    24 maart 2014
    Hee lieve neef,
    Weer een fantastisch verslag om te lezen! En de dingen die je gedaan hebt; de dolfijnen gezien en de zeeschildpad, onwijs gaaf! En fijn dat jullie er zo van genoten hebben!
    xx
  9. Inge:
    2 april 2014
    Heee bjornnn,,

Superleuk dat je moeder langs gekomen is, en hele leuke dingen gedaan lees ik al wel...

Ik zie je snel weer, en kijk uit naar al je verhalen en fotos veel plezier nog,,
    Xx inge