Thailand, Cambodja en Vietnam

17 maart 2015 - Dordrecht, Nederland

Hallo allemaal,

Op zaterdag 28 februari was het dan zover. De studiereis naar Azië stond op het punt van beginnen. Om 13:30 uur zat ik in de trein op weg naar Düsseldorf Airport. We hadden met elkaar afgesproken om op de Airport te verzamelen. Om 18:30 uur was iedereen ingecheckt en konden we op weg naar de gate.
We zijn om 21:05 uur opgestegen naar onze eerste stop, Abu Dhabi. Aan boord van de Boeing van Air Berlin ontbrak het nergens aan. Na 6 uur landden we in de Emiraten. Met een overstap van twee uur hadden we ruim de tijd om onze aansluitende vlucht naar Bangkok te halen. Deze vertrok om 09:10 uur lokale tijd. Dit keer zaten we in een toestel van Etihad. Na vijf uur (18:15 uur, Thaise tijd) landden we dan ook in Bangkok waar onze lokale gidsen, An en Nok,  ons al op stonden te wachten. Na een korte busreis kwamen we aan bij onze eerste accommodatie, Rambuttri Village. Mooi hotel met een zwembad op het dak. Deze avond hebben we even wat gegeten en zijn daarna lekker gaan slapen, want de volgende morgen ging om 06:30 uur alweer de wekker.

Deze reis is een onderdeel van mijn studieprogramma. Dit betekent dat wij, de studenten, zelf ook nog wat moeten doen. Iedere student was verantwoordelijk voor een gedeelte van de reis. Dit kan zijn: een transfer of een excursie. Op dag drie, maandag 2 maart, kregen we allemaal nog rust. Zo konden we optimaal genieten van Bangkok vanaf het water tijdens de Klong tour. Om 08:00 stonden we gereed op de pier waar we met de lokale ferry naar het beginpunt van de excursie werden gebracht. Het was spitsuur dus we zaten gemengd tussen de lokale bevolking. Leuk om zo een eerste indruk te krijgen van hun doen en laten en van de taal. Drie kwartier later stapten we over naar de boten van onze excursie. Dit waren een soort gondels. Er gingen steeds acht mensen in de boot waarmee we vervolgens over de rivier de Chao Phraya voeren. Op en langs het water gebeurt heel veel. Natuurlijk zijn er vele andere boten. Langs de kant zagen we de lokale huizen. Deze zijn op palen gebouwd en zien er niet zo goed uit als hier in Nederland. In Thailand is het echter voldoende. Na een bootreis van dertig minuten kwamen we aan bij een tempelcomplex. Hier gingen we aan land om dit complex te bekijken. Bij deze tempel vertelde An welke rituelen ze hier uitvoeren om hun Boeddha te eren. In deze tempel lag een enorm grote Boeddha. Hij was denk ik wel 25 meter lang. Na de tempel gingen we in drietallen in kleinere bootjes voor een spectaculair tochtje over het water. In het begin voeren we rustig tussen de huizen door, maar zodra we op een recht stuk kwamen, ging het gas open en gingen we als een speedboot door Bangkok, fantastisch. Na deze excursie zijn we teuggevaren naar land en hebben we geluncht. Lekker Thais, dus af en toe wat pittig. Halverwege de middag zijn we per ferry weer teruggevaren naar ons startpunt en hadden we de rest van de dag vrij. Daarin hebben we de straten van Bangkok verkend. Je ziet zoveel kleuren en mensen op straat. Superdruk, maar iedereen gaat z’n gang, dus van de drukte merkte ik weinig. ’s Avonds natuurlijk weer lekker gegeten.

Dag 4: vandaag waren de eerste studenten aan de beurt om hun tour te verzorgen. Om 07:00 uur vertrokken we naar ‘Co van Kessel’ waar Nicky en Esmee een fietstour door Bangkok hebben verzorgd. Na een korte introductie stapten we in twee groepen op de fiets voor een 3-uur durende tocht door de smalle straatjes van Bangkok. Er zijn ook brede straten in Bangkok, maar voor deze fietstocht hebben ze de smalle straatjes gekozen ;-). Ik ging met Nicky mee. Zij leidde ons door het lokale leven van Bangkok. Zo fietsten we door Chinatown, waar de handel in auto onderdelen erg groot is. Je fietst letterlijk tussen opgestapelde motorblokken. We kwamen ook langs tempels en stupa’s. Het hoogtepunt vond ik zelf dat we twee keer door een markt heen fietsten. Dat was echt uitkijken geblazen, maar wel super gaaf. Na de lunch zijn we doorgereden naar het Grand Palace, Wat Phra Kaew en Wat Pho. ‘Wat’ betekent tempel. Deze drie gebouwen vormen samen met nog een heleboel gebouwen het koninklijk complex. Het ene gebouw is nog mooier en heeft nog meer goud dan het andere. Dit kleurrijke komt vanuit het Boeddhisme. Deze middag waren Evie en Priscilla onze tour leaders. In de Wat Phra Kaew staat een groen beeldje van smaragd en wordt veel aanbeden door de Boeddhisten. Verder zijn de gebouwen met alle versieringen indrukwekkend om te zien. Zowel van binnen als buiten, veel kleur en goud.

Dag 5: vandaag was een dag om even bij te komen. Er stond een bustransfer van Bangkok naar Battambang (Cambodja) op het programma. Deze reis duurde bij elkaar acht uur. Tussendoor vertelde onze reisleidster Mandy van alles over de geschiedenis van de rode Khmer en over het landschap. De enige belevenis van deze dag was de grensovergang van Thailand naar Cambodja. Je levert je paspoort in, dan plakken ze er een visum met een stempel in en na twee uur mocht iedereen weer door. Daarna hebben we nog een paar uur gereden voor we aankwamen in Battambang bij het King Fy hotel. Mooi hotel net buiten het centrum, met ook weer een heerlijk zwembad waarin je een lekkere duik kon nemen na zo’n lange dag. ’s Avonds hebben we lekker wat gegeten en gedronken.

Dag 6: deze dag hebben Lisanne en Renée voor hun rekening genomen. Zij hebben een citytour door Battambang met aansluitend een kookcursus geregeld. Na een uur door Battambang te hebben gelopen, zijn we begonnen met de kookcursus. Als eerste kregen we een introductie van het programma en de recepten. Dit werd gedaan door een Cambodjaanse man die tijdens de rode Khmer vier jaar met zijn familie in een werkkamp heeft gezeten. Dan komt de rode Khmer toch wel heel dichtbij. Hierna zijn we in drie groepen de markt op gegaan om inkopen te doen voor het koken. Er is werkelijk van alles te vinden op de markt. Van levende vis tot hete peper. En van rijst tot vers fruit. Vele geuren en kleuren komen hier bij elkaar. Als eerste hebben we de ingrediënten gesneden waarmee we vervolgens fish amok (visgerecht met een curry), beef lok lak (varkensvlees met een kruidenmix) en spring rolls (loempia’s) hebben gemaakt. Het was erg lekker moet ik zeggen. Rond een uur of 14:00 zijn we in de bus gestapt voor een zes uur durende transfer naar Siem Reap. Wie z’n topografie op orde heeft vraagt zich af waarom zo’n stukje zes uur moet duren, maar de wegen in Cambodja  zijn niet van de beste kwaliteit dus vandaar. Soms was er niet eens een weg, maar alleen zand. Zelf vond ik Cambodja het mooiste land qua landschap: ruig, maar toch gemoedelijk. Aan het begin van de avond kwamen we aan in Siem Reap bij het Tan Kang Ankor Hotel. De rest van de avond waren we vrij.

Dag 7: vandaag stond er een bijzondere dag op het programma. We gingen namelijk het tempelcomplex van Angkor bezoeken. Wij hebben de tempels Angkor Thom, Bayon en natuurlijk Angkor Wat bezocht. Per tempel was er een andere tourgids: Stacey, Dennis, Anouk, Patricia, Merit en Samantha. De groep werd in 2-en gesplitst, zodat het overzichtelijker was. De tempels zijn gebouwd voor het Angkor-rijk en hebben dus een grote geschiedenis. Als we kijken hoe oud de tempels zijn, dan zijn ze nog in goede staat. Je mag en kunt overal nog lopen en foto’s maken. In de ochtend hebben we de Bayon tempel en Angkor Thom bezocht. Na de lunch hebben we Angkor Wat bezocht. Dit tempelcomplex is met veel zorg gebouwd en is dan ook in betere staat dan de rest van de tempels in het complex. Iedereen kent Angkor Wat wel van de foto’s. Het is te vergelijken met de Borobudur qua betekenis voor de bevolking. Al met al is het gewoon een fantastisch bouwwerk om te zien. Als je erheen loopt kom je over een lange brug het complex binnen waar je vervolgens drie lagen kunt bezichtigen. Op de eerste laag woonde de koning en zijn familie. Hier zie je veel versieringen uit de Angkor-tijd. Op de tweede laag is vrijwel niets interessants te zien. Op de derde laag, waar je via een heel steile trap kunt komen, heb je een prachtig uitzicht over het hele Angkor complex. Op deze laag kun je ook de vijf zuilen van dichtbij zien. Na het Angkor-complex zijn we terug gereden naar Siem Reap waar we de rest van de avond vrij waren. Na een verfrissende duik in het zwembad zijn we Siem Reap ingegaan om wat te eten en over de night market te lopen.

Dag 8: vandaag stond er wederom een spectaculaire dag op het programma. Laurijn en Sabine hebben ons meegenomen naar het Phom Kulen Nationaal Park. Na het ontbijt zijn we rond 08:00 uur vertrokken. Als eerste hebben we een stop gemaakt bij een tempel. Dit was een tempel op de top van een grote rots. Om deze bergtop is een tempel gebouwd. Hierin is een liggende Boeddha te zien die uit deze rots is gehakt. Vervolgens zijn we doorgereden naar het Nationaal Park. Over zanderige wegen zijn we door de jungle van Cambodja gereden om uit te komen bij een klein dorpje. Hier zie je pas echt hoe de Cambodjaanse bevolking leeft. Armoede wil ik het niet noemen, want ze zijn grotendeels zelfvoorzienend, maar er is wel een lage levensstandaard. Dit geldt eigenlijk voor heel Cambodja. Het dorpje ligt bij een fantastisch mooie waterval. Onderaan de waterval bevindt zich een meer met een grote rotspartij. Hierin hebben we natuurlijk met de hele klas een verfrissende duik genomen, was leuk. Na de lunch zijn we teruggereden naar Siem Reap en waren we de rest van de middag vrij.

Dag 9, zondag 8 maart: vandaag hadden we weer een transfer dag per bus van Siem Reap naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Saul heeft deze transfer goed ingevuld en zijn publiek in de bus vermaakt. We zaten toch weer zeven uur in de bus. Onderweg zijn we gestopt voor de lunch en nog een keer bij een lokale insectenmarkt waar je onder andere vogelspin, sprinkhaan en krekel kon eten. Het landschap dat we onderweg zagen was nog steeds mooi. Aan het einde van de middag kwamen we aan in Phnom Penh bij het Queen Wood hotel met een zwembad op het dak en prachtig uitzicht op de stad.

Dag 10: onze tour leaders van vandaag waren Simone, Hanneke, Vincent, Anne-Derk, Sara en Stan. Als eerste hebben zij ons meegenomen naar het Tuol Sleng museum. Dit wordt ook wel de S21 gevangenis genoemd. Deze gevangenis werd gebruikt tijdens het rode Khmer tijdperk. Het is een soort Auschwitz van Azië. Hier werden gevangen binnengebracht, gemarteld en vervolgens naar de Killing Fields gebracht om daar geëxecuteerd te worden. In het Tuol Sleng museum zie je nog de cellen en martelwerktuigen waar de gevangenen vroeger mee zijn gemarteld. Er hangen ook veel foto’s van mensen die in de S21 hebben gezeten. Allen hadden een bordje om met een datum erop. Dit was niet hun geboortedatum, maar de datum waarop ze geëxecuteerd zouden worden. Vervolgens zijn we doorgereden naar de Killing Fields zelf. Dit ziet eruit als een groot weiland met allemaal gaten erin van een aantal meter diep. Deze gaten waren vroeger, nou ja vroeger, we hebben het over 40 tot 50 jaar geleden, massagraven. Anne-Derk vertelde ons over een aantal dingen die hier zijn gebeurd. Zo stond er een boom waartegen baby’s zijn doodgeslagen, dit gebeurde om verspilling van kogels te voorkomen. Hij vertelde ook dat er bij hevige regenval soms nog steeds botten en kledingstukken uit de massagraven naar boven komen. Als laatste vertelde hij dat er een bunker stond waarin de mensen werden opgeslagen om te worden vermoord. Dit werd gedaan omdat ze de toestroom van mensen niet konden verwerken. Na dit gezien te hebben mogen we blij zijn dat we in Nederland ‘gewoon’ in vrijheid mogen leven.
In de middag zijn we doorgereden naar het Royal Palace en de Wat Phnom. Het Royal Palace is een vergelijkbaar complex met dat in Bangkok. Alleen woont hier de Koninklijke familie van Cambodja. Hier zagen we ook weer veel kleur en versieringen. Daarna zijn we doorgereden naar de Wat Phnom. Een tempel op een 27 meter hoge heuvel die 4 Boeddha’s huisvest. Deze zitten verborgen in de tempel.

Dag 11: vandaag stond er een boottransfer van Phnom Penh naar Chau Doc (Vietnam) op het programma. Om 11:00 uur zijn we per boot vertrokken naar Vietnam. Deze dag waren we allen vrij en hoefden we geen tour te verzorgen. Na ongeveer vier uur varen kwamen we aan bij de grens van Cambodja met Vietnam. Als eerste moesten we van de boot af om Cambodja uit te gaan. Daarna voeren we een stukje door om vervolgens weer van de boot af te gaan om Vietnam in te gaan. Dit is natuurlijk niet efficiënt, maar wel leuk om mee te maken. In Vietnam voeren we ongeveer nog twee uur door naar Chau Doc waar we aan het einde van de middag, begin van de avond aankwamen. Daar stond de volgende attractie alweer op ons te wachten. We werden met tuk tuks naar ons hotel gebracht. Echte originele tuk tuks met een fiets ervoor. 35 tuk tuks op een rij was zelfs voor de lokale bevolking een bezienswaardigheid. Om 19:00 uur kwamen we aan in het Satisfy hotel. Een klein uurtje later schoven we met de hele groep aan tafel om van het Vietnamese buffet te genieten. Cambodjaanse en Vietnamese gerechten zijn wat zachter van smaak dan in Thailand. Die avond heb ik nog een frisse duik in het zwembad genomen, waarna ik de laatste puntjes op de i heb gezet voor mijn eigen tour de volgende dag.

Dag 12: zoals ik net al zei was ik vandaag, samen met Joris, verantwoordelijk voor de excursie. Om 08:00 uur hebben we de groep in tweeën verdeeld en zijn we naar de pier van Chau Doc gereden. Daar zijn we per groep in twee boten gestapt. Vier boten in totaal dus. De groep van Joris ging eerst naar de floating fish farm en vervolgens naar Cham village. Ik ging met mijn groep eerst naar Cham Village en vervolgens naar de floating fish farm. Na en boottochtje van ongeveer 15 min over de Mekong rivier kwamen we aan bij Cham village. Cham village is een Islamitische gemeenschap binnen Vietnam. Naast deze in Chau Doc zijn er nog 30 andere Cham gemeenschappen in Vietnam. Allereerst heb ik bij de lokale weverij verteld over de geschiedenis van de Cham en hoe de Islam hier terecht is gekomen. Vervolgens heb ik de groep meegenomen naar de Moskee waar ik heb verteld over de Islam in het algemeen. Na Cham village zijn we doorgevaren naar een lokale floating fish farm (drijvende viskwekerij). Hier heb ik ze verteld over het proces van de Pangasius kweek. Al onze Pangasius filets komen namelijk uit dit gebied, de Mekong delta. Ook heb ik ze verteld hoe de Pangasius daarna in Nederland terecht komt. Als laatste hebben we de Pangasius gevoerd. Een leuk weetje: in een kweekkooi van 1m breed, 3m lang en 4m diep zitten 8.000 tot 10.000 Pangasius vissen. Na de Cham en Pangasius zijn we teruggevaren naar de pier waar de bus klaarstond om ons verder door Vietnam te vervoeren. Na een busritje van een uur kwamen we aan bij onze lunch plek, de krokodillen farm. Hier worden krokodillen gekweekt om tassen en schoenen van te maken, maar ook voor het vlees. Wij hebben tijdens de lunch ook krokodil gegeten. Het is iets taaier dan kip, toch wel lekker in de juiste saus. Na de lunch hebben we nog een rondje over de kwekerij gelopen om vervolgens met de bus verder naar Can Tho te rijden. Onderweg hebben Joris en ik nog verteld over de bomen die er te zien waren (bananenboom en de kokospalm). Om 15:30 uur kwamen we aan in Can Tho bij het Satisfy Hotel. Om 16:00 uur werden Joris en ik verwacht in de skybar voor de beoordeling. De docenten die mij hebben beoordeeld waren positief over mijn tour. Ze vonden dat ik het goed had gedaan en hebben mijn tour met een ruime voldoende beoordeeld. Het cijfer is een 7 geworden. Ik vond het zelf leuk om te doen en kan een tour voor de volgende keer weer verbeteren met de tips die ik heb gekregen.

Dag 13: vandaag hebben Myrthe en Djuli ons meegenomen voor een excursie door de delta van de Mekong. We moesten deze dag al vroeg op om het leven op het water in Vietnam te kunnen aanschouwen. Om 06:30 uur zaten we al in de boot op de Mekong waarmee we naar de drijvende markt zijn gevaren. Wat een drukte en spektakel op de vroege ochtend, maar o zo geweldig om te zien. Wat een kleur en levendigheid. We waren nog geen twee minuten aan het drijven en er haakte al een bootje aan om ons van alles en nog wat te verkopen. Iedereen had wel zin in een drankje in de morgen, dus de ijskoffie, jus ’d orange en flesjes water vlogen ons om de oren. Zo snel als ze kwamen, zo snel waren ze ook weer weg op zoek naar hun volgende slachtoffer. Enige tijd later zagen we een aantal ananas boten vol met watermeloenen, nee met ananas natuurlijk. Voor degene die dat wilde kon een mooi gesneden ananas krijgen. Onze fantastische gids Tan hielp ons telkens met de voorbereiding van onze tour en ook met de communicatie tijdens de tour. Onderweg hebben we een aantal stops gemaakt waar Myrthe en Djuli ons meer vertelden over wat we zagen. Zo zijn we gestopt bij een stenenbakkerij, snoepfabriek en een tropische vruchtentuin. Tussendoor hebben we ook  nog lekker Vietnamees geluncht. Na de excursie zijn we met de bus in vier uur doorgereden naar onze eindbestemming van de reis, Ho Chi Minh City. Hier zijn we om 18:00 uur aangekomen en hadden we de rest van de avond vrij om HCMC te verkennen. Mooie, drukke stad met onwijs veel scooters, niet normaal, maar wederom fantastisch om te zien.

Dag 14: de laatste dag met een excursie. Vandaag waren de laatste tour managers aan de beurt, Yves, Karin, Nathalie en Marlon. In de ochtend hebben we een bezoek gebracht aan de Cu Chi tunnels. Deze zijn recent nog in gebruik geweest door de Viet Cong. In het bos buiten HCMC bevindt zich 250 km aan tunnels die de Viet Cong hebben gebruikt tijdens de Vietnamees/ Amerikaanse oorlog. Na een goede uitleg van Marlon konden we steeds een stukje van de tunnels bezoeken. Sommige zijn breder gemaakt voor de toeristen, maar sommige zijn ook nog in originele staat. Het was echt smal kan ik je vertellen. Een bijzondere beleving om hier doorheen te lopen.
In de middag, na de lunch, zijn we doorgereden naar het War Remnants museum. Hier zijn overblijfselen van de Vietnamees/ Amerikaanse oorlog te zien. In dit museum wordt vooral tentoongesteld vanuit het oogpunt van de Vietnamezen. Wij kennen deze oorlog namelijk alleen vanuit Amerikaans oogpunt. De Vietnamezen hebben deze oorlog heel anders beleefd. In dit museum was dit goed te zien. We waren rond 17:30 uur terug in het hotel. Deze avond was de slotavond die we met z’n allen hebben gevierd met een etentje. Bij dit etentje werd Lotte, onze reisleidster vanuit school, bedankt voor haar hulp en inzet vóór en tijdens de reis.

Dag 15: vandaag alweer de laatste dag in Azië. Het vliegtuig vertrok pas om 19:50 uur dus we hadden nog even de tijd om HCMC te verkennen. We zijn naar een grote overdekte bazaar geweest om de laatste inkopen voor het thuisfront te doen. Waar we toen in terecht kwamen…. Een grote chaos van handelaren en souvenirs shops. Ook echt weer iets om meegemaakt te moeten hebben. Om 17:00 uur was het dan echt zo ver. Op naar de airport van Ho Chi Minh City. Na een soepele check-in konden we het prachtige vliegtuig van Etihad weer in. Om 19:50 zijn we opgestegen om een stop te maken ik Abu Dhabi, waar we zeven uur later aankwamen en meteen door konden naar het volgende vliegtuig. Jawel, de nieuwe dreamliner stond voor ons klaar. Wat een prachtig toestel hebben ze ervan gemaakt. Niks geen raamluikjes, gewoon op een knopje drukken en je raam wordt zwart. Service en comfort was weer top. Zes uur later (06:00 uur) landden we op Düsseldorf airport, waar pa en ma al stonden te wachten. Nog even naar huis rijden en ik was weer veilig thuis.

Thailand, Cambodja en Vietnam zijn drie verschillende landen als we kijken naar het landschap en de cultuur. De NHTV heeft ons deze kans geboden en die heb ik met beide handen aangegrepen. Ik heb veel nieuwe indrukken opgedaan van hoe het er in het verre Oosten aan toe gaat.

Azië, je was geweldig!
Voor nu zeg ik: “Op naar Florida!”

Groeten,
Bjorn

1. Ma:
    Ha Bjorn,
    Weer een super-verslag!! Leuk om te lezen als je ook de foto's al hebt gezien. Fijn dat je nu weer even thuis bent.
    x ma
  2. Heidi:
    17 maart 2015
    hoi Bjorn, het ziet er allemaal geweldig uit zeg! Machtig hoor zo'n reis, dat pakt niemand je meer af!
  3. Marja:
    17 maart 2015
    nou Bjorn, je bent van harte uitgenodigd om een keer voor ons te koken :-)

groetjes Ed en Marja
  4. Hellen van Vugt:
    17 maart 2015
    Bjorn wat heb je dit verslag weer mooi geschreven. Leuk om te lezennen inderdaad dit pakt niemand je meer af. Op naar de volgende reis. ;)
  5. Kees-Jan:
    Ha die Bjorn,
    wat maak jij toch goede keuzes in het leven!!
    Wat een topreis.
    Het verslag is heel mooi.
    Fijn dat jij voor jouw onderdeel een goede voldoende had.
    Kan jij weer met een goed gevoel terugkijken op iets gaafs.
    Op naar de volgende trip :-)
    Groetjes,
    K-J
  6. Jeppe:
    Ha die BvdB,

Dat was weer een mooi verslag. De motorblokken op de markt spraken mij natuurlijk aan. Wat je over die babies op de Killing Fields schreef geeft me de rillingen. Als ik nog eens een rondleiding door Cham Village nodig heb bel ik meteen! Thanks voor deze update,

Groetjes!

Jeppe.
  7. Jan Boers:
    18 maart 2015
    Nou Bjorn weer een heel leuk verslag van die geweldige reis
    die je hebt gemaakt Een heel andere ervaring denken wij
    Op naar de volgende reis samen met Kim.
    Groetjes Opa en Oma.
  8. Monique:
    22 maart 2015
    He Bjorn, weer heerlijk om te lezen! Foto's waren ook schitterend,
    Monique
  9. Chris van den broek:
    22 maart 2015
    Ha Bjorn,
    tussendoor weer even thuis om dan weer naar de volgende mooie belevenis op stap te gaan met tebbie.
    Geweldig verslag en mooie foto,s.
    Deze opleiding is jou echt op t lijf geschreven. Top man!!!
    gcss