Pa en ma op bezoek

2 augustus 2015 - Reykjavík, IJsland

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik over de helft van mijn stage en verblijf hier op IJsland. Ik heb het nog steeds ontzettend naar mijn zin en geniet dan ook van elk moment.

Op 15 juli 2015 ben ik samen met Stefán vroeg vertrokken om 30 fietsen te inspecteren. Deze hebben we voor een maand verhuurd. Een servicecheck kan dan geen kwaad. Na een klein eindje rijden stonden we om 07.30 uur 30 fietsen te checken. Met de meeste was niets aan de hand, maar er moesten toch een aantal kettingen en remblokjes worden vervangen. Service van de zaak noemen we dat. De gasten vonden het fijn dat we even langs kwamen om de fietsen te controleren. Om 09.00 uur moest de bikeshop weer worden geopend. Terug naar Reykjavik waar de eerste gasten al stonden te wachten om een fiets te huren.

Ondertussen gaan de Segway tours ook gewoon door. Het wordt steeds leuker en leuker om een tour te geven, omdat je kennis van zaken begint te krijgen en het steeds vertrouwder voelt om te gidsen. Het zwemmen en hardlopen gaat ook gewoon door. Nog 20 dagen en dan sta ik aan de start van de marathon. Naast het hardlopen zwem ik ook af en toe. Er is een mooi complex met twee 50 meter binnen- en buitenbaden. Zo af en toe ben je helemaal alleen in een 50 meter bad. Dat is heerlijk.
Ik ben ook naar een comedy show geweest. ‘How to become Icelandic in 60 minutes’. Geheel in het Engels, dat dan weer wel natuurlijk! In 13 lessen leer je hoe je een IJslander kunt worden. #3 ga met niets akkoord, #7 praat als een IJslander, #10 wijs de weg in het algemeen en nog veel meer.

Op 24 juli was het de drukste dag van het jaar tot nu toe. Het was heerlijk weer en dat betekent veel fietsen verhuren. Die dag hebben we weer het record verbroken: 53 fietsen! Ook kwamen de dertig fietsen terug, dus het was hard werken. Vignir, Sebastian en ik hebben als een team samengewerkt om het allemaal voor elkaar te krijgen. Dit soort dagen zijn de leukste om te werken. De dag erna, 25 juli, heb ik mijn eerste review op ‘tripadvisor’ gekregen. Meteen 5 sterren. Stefán was weer tevreden. Deze review ging over de ‘lake challenge’.

Dan is het zondag 26 juli. Bezoek vanuit Nederland. Na een dag te hebben gewerkt ben ik om 22:30 uur naar Keflavik airport gereden. Om 23:30 uur zijn pa en ma geland om het prachtige IJsland te ontdekken. Een uurtje later waren we in Reykjavik waar we meteen onder de wol zijn gekropen. De volgende dag hebben we lekker ontbeten met broodjes van ‘Björnsbakiri’ ;-) en zijn we rond 10:30 uur aan onze eerste rondrit begonnen. De gouden cirkel. De eerste stop was bij Thingvellir Nationaal Park. Hier zijn we een stukje ingereden en hebben we staan kijken bij de kloof ‘Silfra’. Na alle duikverhalen wilden pa en ma deze plek wel eens met eigen ogen zien. In het Nationaal Park is ook een waterval. Hier heeft pa zijn acrobatische kunsten laten zien om een spectaculaire foto te maken. Daarna zijn we doorgereden naar de tweede bezienswaardigheid van vandaag. De geisers in Geysir. Nog even in het kort. Geysir is een geothermisch gebied waar kokend water uit de aarde spuit. De geiser ‘Strokkur’ spuit om de 4 tot 8 minuten tot wel 30 meter hoog. Met het water en de stoom die ervan afkomt geeft dit een spectaculair beeld. Naast de geiser ligt een kleine berg waarvandaan je een mooi uitzicht hebt over het ‘Geysir’ gebied en de omliggende laaglanden. Deze zijn we opgeklommen. Na Geysir was het de beurt aan de ‘Gulfoss’ waterval om bezocht te worden. Het weer was zonnig dus we hadden om de haverklap een regenboog te pakken. Deze regenbogen zijn alleen in de middag te zien als de zon schijnt. Door het opstuivende water van de waterval en het zonlicht vormen zich mooie regenbogen. Door de wind die continu van richting verandert komen er steeds regenbogen op andere plaatsen tevoorschijn. Prachtig. Na alle verhalen van zwembaden en hottubs wilden pa en ma dat zelf ook wel eens ervaren. Na een gezellige dag en een hapje te hebben gegeten bij de pizzeria zijn we nog even naar het zwembad geweest om verder te ontspannen.

Op 28 juli zijn we in Reykjavik gebleven. Ik loop stage bij een bikeshop, dus dan moet er natuurlijk ook gefietst worden. Wederom een zonnige dag. We zijn begonnen met een tocht van 18 kilometer langs de kust. Onderweg zijn we een aantal keer gestopt om van het uitzicht en de natuur te genieten. Aan het einde van de tocht zijn we via het stadscentrum naar de beroemde ‘Hallgrimskirkja’ (kerk) gefietst. Hier hebben we even gerust en zijn daarna naar de top van de kerk gegaan. Eenmaal boven hadden we een 360 graden uitzicht over Reykjavik en omgeving. Deze avond stond er een surprise op het programma. Om 17:00 uur zou deze van start gaan. We hebben de fietsen teruggebracht naar de shop en zijn toen om de haven heen gelopen. Ma was al de hele dag nieuwsgierig naar wat we zouden gaan doen. Dan wordt het 16:45 uur en heb ze verteld dat we walvissen gaan spotten. Dit vonden ze allebei erg leuk. Na ongeveer een half uur te hebben gevaren werd de eerste walvis gespot door de enthousiaste gids George met een Schots accent ;-). De walvis die werd gespot was een vinvis, die zeven tot tien meter lang kunnen worden. Ze komen drie tot vier keer achter elkaar boven om adem te halen en nemen dan een diepe duik van 6 tot 8 minuten om te eten. Na nog een eindje varen kwamen de volgende zeebewoners zich melden, dolfijnen. Vier à vijf dolfijnen waren aan het jagen. Na het eten kwamen de dolfijnen naar de boot toe om te spelen en hun kunsten te laten zien. Ze zwommen onder de boot door, sprongen aan boord en gingen er via het dek weer af. Als het een film zou zijn natuurlijk. Ze hadden het, net als wij, erg naar hun zin. We hebben weer genoten.

Woensdag 29 juli stond de zuidkust op het programma. Hier ben ik zelf al twee keer heen geweest, maar heb toch weer nieuwe plekken ontdekt en gezien. Zo zijn we eerst naar een grot toe gereden. Wat we in de grot zagen is bijna niet te beschrijven. In het voorste gedeelte van de grot zaten drie gaten in het plafond waardoor sneeuw in de grot is gevallen. Deze sneeuw lag er nog steeds. Het was een flinke berg en zal niet snel smelten. Deze sneeuw zal niet snel wegsmelten. Over rotsen en sneeuwbergen kom je bij het tweede gedeelte van de grot. De grot is in totaal 1350 meter lang. Het eerste stuk was 100 meter. De rest van de grot bestond uit een donkere gang met ijspegels die vanaf de grond oprezen. De waterdruppels vanaf het plafond vormen deze ijspegels. Het is een van de mooiste dingen die ik tot nu toe hier op IJsland heb gezien. Na de grot zijn we doorgereden naar de waterval ‘Seljalandsfoss’. Dit is de waterval waar je achter kunt lopen. Ik was weer zo eigenwijs om naar de waterval toe te lopen, dus ik was doorweekt. Dit is niet iets wat je in Nederland kunt zien, dus pa, ma en ik hebben ook weer van dit natuurschoon genoten. Op naar de tweede waterval. ‘Skogafoss’ is zijn naam. Dit is een brede waterval waar ook een deel van ‘Wie is de mol’ is opgenomen. Na de watervallen zijn we doorgereden naar de vulkaan Eyjafjallajökull. En ja dat kan ik uitspreken. Aan de voet van deze vulkaan is een bezoekerscentrum met een korte documentaire over de uitbarsting van 2010. Je weet wel, die ene waardoor al het vliegverkeer enkele weken plat lag. Op weg naar ons eindpunt, Vik, zijn we gestopt bij het zuidelijkste puntje van IJsland, Darholaey. Hier heb je een prachtig uitzicht over de zwarte stranden en de Westman eilanden. Dit is een eilandengroep voor de kust van IJsland. Vanaf dit uitkijkpunt heb je ook zicht op een gat in een rots. Bekend van de film ‘Nova Zembla’. Dit gat is zo groot dat er zelfs schepen door kunnen varen. Op onze weg terug naar de parkeerplaats heeft ma een papegaaiduiker gespot. Deze bleef keurig zitten voor de foto. Papegaaiduikers zijn typerend voor IJsland. Ze zijn geen uitstekende vliegers, maar kunnen wel tot 70 meter diep in zee duiken om voedsel te halen. Ze hebben een felrode snavel. Vandaar de naam papegaaiduiker. Na deze enerverende dag zijn we in één keer terug gereden naar Reykjavik. Na een lange dag sliepen we zo.

30 juli alweer. Ook met familie op bezoek vliegt de tijd. Vandaag stond er een surprise dag voor pa en ma op de planning. Vroeg op, want we werden om 08:15 uur opgehaald in het centrum van Reykjavik. Onderweg heb ik ze verteld wat we in de ochtend zouden gaan doen. Het is paardrijden geworden. Iets wat ma en ik nog nooit hadden gedaan. Pa wel, hij wordt er nog wel eens hinnikend wakker van. Tijd om het echte IJslandse gevoel naar boven te halen. Om 09:00 uur waren we bij de paardenboerderij. Na een korte uitleg kregen we helmen en natuurlijk een paard. In de stijgbeugels het paard op en gaan! Al snel waren we op een mooi ruiterpad middenin de laaglanden. De zon scheen wederom volop. Wat wil een mens nog meer!? Ongeveer op de helft van de tocht zijn we gestopt voor een foto. Het paard van ma, met gevoel voor sterallures, gaf ook een mooie lach voor op de foto. Je kunt het vergelijken met Anky als ze lacht. Na een mooie tocht en een nieuwe ervaring was deze paardentocht ten einde. Rond 13:00 uur waren we weer terug in Reykjavik. Daar heb ik pa en ma het tweede deel van de surprise dag bekend gemaakt. Vanaf 18:00 uur lekker ontspannen in de ‘Blue Lagoon’. Hier was ik zelf ook nog niet geweest, dus dat was ook wederom een nieuwe ervaring voor mij. Na een rustige middag zijn we rond de klok van 17:00 uur naar de Blue Lagoon gereden. Onderweg zagen we prachtige lavavelden met zacht groen mos erop. Mooi om te zien. In de verte zagen we al stoom uit de grond komen. Dit moest de Blue Lagoon wel zijn. Eenmaal binnen was het een oase van rust. Heerlijk ontspannen. We hebben zo’n drie uur in de Blue Lagoon rondgehangen en zijn daarna weer op ons gemak terug naar huis gegaan.

Op vrijdag 31 juli zijn we om het schiereiland Snaefellsness gereden. Dit is een schiereiland met veel diversiteit in natuur. Als eerst zijn we de krater van een vulkaan ingereden en hebben pa en ik op de rand van de krater gelopen. Altijd al een keer willen doen. Daarna zijn we doorgereden naar de Snaefellsjökull. Dit is de gletsjer waar Jules Verne zijn inspiratie vandaan heeft gehaald voor zijn verhaal ‘journey to the center of the earth’. Onderweg zijn we bij een aantal mooie uitkijkpunten gestopt. Aan de noordkant van het schiereiland zijn we over een brug gereden. Onder deze brug zagen we nog een zeehond zwemmen. Even later zagen we Paul Allen in zijn helikopter opstijgen. Paul Allen is de co-oprichter van Microsoft. Ook weer leuk om gezien te hebben. Daarna zijn we door gereden naar een uitkijkpunt waarvandaan je 2500 eilandjes kunt zien liggen. Tenslotte laatste zijn we door de 6,8 km lange tunnel terug naar Reykjavik gereden. De nieuwe Mission Impossible film is in de bioscoop, dus daar zijn we ’s avonds naar toe geweest. Het is een aanrader.

Zaterdag 1 augustus. De laatste volle dag voor pa en ma hier op IJsland. Deze dag hebben we lekker rustig aan gedaan. We zijn met de fiets en de boot naar Videy eiland gegaan. Dit is een klein eilandje met natuur voor de kust van Reykjavik. Hier hebben we een uurtje rondgefietst. Daarna zijn we met de boot terug naar het vasteland gegaan, waar we nog even wat hebben gedronken en enkele souvenirwinkeltjes bezocht, ook de vlooienmarkt kon niet ontbreken. In de namiddag zijn pa en ik nog even naar het zwembad geweest. Na het zwemmen zijn we met z’n drieën naar het centrum gegaan om daar voor de laatste keer wat te eten. Na een lekker diner hebben we nog een IJslands ijsje gehaald en zijn we terug naar huis gegaan om de koffers in te pakken. Voor de laatste keer welterusten!

Op zondag 2 augustus was het IJslandse avontuur dan toch echt voorbij voor pa en ma. De wekker liep vroeg af. We zijn rond 05:30 uur van huis weggereden naar Keflavik airport. Een kleine twee uur later waren pa en ma ingecheckt en hebben we een laatste warme chocolademelk gedronken. Toen was het toch echt zover. Een kus en een knuffel later waren ze weer op weg naar Nederland.

Pa en ma, bedankt voor jullie liefde en gezelligheid!

Tot het volgende verslag.

Groetjes,
Bjorn

1. Berry:
    2 augustus 2015
    Het is weer een schitterend verslag, ik heb er van genoten. En je vader en moeder hebben er ook heel erg van genoten zeiden ze.
    Heel veel plezier nog de komende tijd , en de groetjes Lian en Berry.
  2. Andrea Kock:
    3 augustus 2015
    Hoi Bjorn leuk dat jullie zo veel met zn drietjes hebben gezien zoals je het beschrijft zie ik het zo weer voor me. Helaas hebben Peter en ik geen regenboog kunnen spotten bij de Gullfoss! Geniet nog van je tijd in dat mahisch mooie land en heel veel succes met de marathon vam Reykjavik deze maand!
  3. Andrea Kock:
  4. Jeppe:
    3 augustus 2015
    Ha Bjorn, weer een mooi reisdocument. Leuk dat je ma nu eens een echte Muffin heeft weten te spotten. Was dat in de buurt van de versteende Trollen? Daar hebben wij toen onze enige echte Muffin foto gemaakt. Er zat er zelfs ééntje op je hoofd! Anyway, ik heb al vanuit de Franse golven naar IJsland gezwaaid - dat moet dan wel met een boog om Bretagne en Ierland heen- en ik zag je terug zwaaien. Walvissen zie ik niet zo veel, hooguit hier en daar ééntje op het strand. (dit is een gestolen Bjorngrap) Geniet van de zomer daar! Salut, Jeppe.
  5. Petra:
    Hoi Bjorn,
    jullie hebben een geweldige week gehad zie ik, superleuk!!!
    Groetjes van ons allemaal!!!
  6. Ma:
    3 augustus 2015
    Hoi Bjorn, je beschrijft het allemaal weer precies zoals het is. Zo mooi allemaal. Wij hebben er ook echt enorm van genoten. En ook van jou natuurlijk. xx
  7. Jan Boers:
    Hoi Bjorn,
    Wat een topverhaal.
    Schitterende week met Pa en Ma.
    Nog een geweldige tijd gewenst en tot ziens.
    XX Oma en Opa.
  8. Ichelle:
    3 augustus 2015
    Super verslag weer vriend! Enne... Ik kan Eyjafjallajökull ook uitspreken. Dat Schotse accent was natuurlijk wel leuk. Dat dan weer wel.. Ik heb het super naar mijn zin gehad op IJsland dus je ouders vast en zeker ook! Tot eind volgende maand! X
  9. Hans:
    4 augustus 2015
    Ha die Bjorn,

Als ik je verslag lees zou ik zo met Kim mee willen reizen. Dat gaat ook al weer opschieten. Fijn dat je pa en ma zoveel hebt kunnen laten zien van inmiddels 'jouw IJsland'.
    Groeten maak foto's in je hoofd!
    Karinxx
  10. Monique:
    11 augustus 2015
    He Bjorn,

Geweldig verslag, gisteravond heeft Kim haar geplande rondreis door Ijsland laten zien, ook zij gaat genieten! Veel plezier samen en ja pa en ma waren vol van hun tijd bij jou!

Dikke kus Monique (en de rest)