Kopenhagen en Barcelona

3 oktober 2015 - Dordrecht, Nederland

Hallo,

Op woensdag 23 september heb ik IJsland verlaten op weg naar Nederland. Maar voordat ik naar huis toe ging heb ik nog twee stops gemaakt. We beginnen in Kopenhagen.

Nadat ik om 08:40 uur de lucht in ben gegaan, ben ik om 13:30 uur, lokale tijd (2 uur later), geland in Kopenhagen. Daarna ben ik binnen ’n half uur met de trein naar mijn hotel gegaan, net buiten het centrum van Kopenhagen. Even de koffers neergezet en een uurtje op bed gelegen om bij te komen van de reis. Ik was tenslotte al vanaf 03:30 uur in actie. Rond de klok van 16:00 uur ben ik met de metro naar het centrum van Kopenhagen gegaan. Na vijf maanden IJsland is Kopenhagen toch wel groot. Ook wel weer lekker om in een drukke stad te zijn. Ik had maar 48 uur in Kopenhagen dus ik ben om 17:00 uur op de rondvaartboot gestapt die mij langs de hoogtepunten van Kopenhagen heeft gevaren. De zeemeermin, Nyhavn, huis Hans C. Andersen, Amalienborg en nog veel meer. Na de boottocht heb ik even wat gegeten en ben toen lekker naar bed gegaan.

De volgende ochtend was ik vroeg op, want ik had een Segway tour op het programma staan. De tour startte om 10:00 uur en duurde twee uur. Met een Segway kun je in een korte tijd veel zien van een stad. Gisteren op de boot, vandaag over land. Het was extra leuk voor mij, want ik was nu een keer niet de gids ;-). Tijdens deze tour zijn we bij de Amalienborg geweest. Dit is een van de koninklijke paleizen in de stad. We zijn ook nog bij de zeemeermin, het parlement en vele andere plekken geweest. Onderweg vertelde de gids over kunst, historie en architectuur van Kopenhagen. Na de Segway tour heb ik een fiets gehuurd om de uithoeken van Kopenhagen te bezoeken. Tijdens deze tocht heb ik een bezoek gebracht aan een Replica van de Sint-Pieters kathedraal, wel tien keer zo klein uiteraard. Ik heb ook nog een filmlocatie van de politieke tv serie ‘Borgen’ bezocht. Dit was bij het Deens parlement. Daarna ben ik doorgereden naar het oudste amusementspark van Europa, Tivoli. Tegenover Tivoli staat een oud koninklijk paleis, een slot. Hier heb ik ook een bezoek aan gebracht. Het slot was nog in originele staat. De balzaal en de eetzaal zagen er nog mooi uit met oude tapijten aan de muur als decoratie. In de kelder stonden de kroonjuwelen ten toon gesteld. Hier kan Queen Elizabeth jaloers op zijn. Het was inmiddels rond de klok van 17:00 uur, tijd om de fiets terug te brengen. Ik had nog de hele avond dus heb ik nog maar een bustour door Kopenhagen gedaan. Deze duurde iets minder dan twee uur en kwam langs 30 hoogtepunten in Kopenhagen. Alle tours waren verschillend en met elke tour heb ik weer nieuwe dingen gezien. Na de bustour ben ik naar het huis van Hans C. Andersen gegaan. Hij heeft een tijd in Nyhavn gewoond. Nyhavn is de beroemdste haven van Kopenhagen met gevels in alle kleuren. Het huis van Andersen was leuk gedecoreerd met figuren uit zijn verhalen. De beroemde zeemeermin waar Kopenhagen om bekend staat, komt ook uit Andersens sprookje, ‘de kleine zeemeermin’. Aan het einde van de dag ben ik nog naar de Deense bioscoop geweest waar ik de film ‘the gift’ heb bekeken. Een spannende film kan ik je vertellen. Daarna was het tijd om de wekker te zetten voor de volgende ochtend.

Alweer de laatste dag in Kopenhagen. ’s Ochtends heb ik rustig aan gedaan. Om 11:00 uur uitgecheckt en naar het centrum van Kopenhagen gegaan. Daar heb ik nog twee uur door het centrum gewandeld en wat foto’s gemaakt. Vervolgens heb ik de bagage bij het hotel opgehaald en met de trein terug naar de luchthaven gegaan. Inchecken voor het volgende avontuur, Barcelona.

Om 17:15 uur waren de piloten ‘ready for take off’ en zijn we opgestegen richting Barcelona. Om 20:00 uur stond ik op Catalaanse bodem. Ichelle was hier ook. Om 20:15 uur had ik mijn bagage en belde Ichelle waar ik was. Ik stond bij parkeergarage D en Ichelle bij een zwart paard. Ik ben naar buiten gelopen, geen zwart paard. Toen heb ik Ichelle weer gebeld en gevraagd in welke terminal ze stond, ik stond namelijk in terminal 1. Ja hoor, Ichelle in terminal 2. Het enige was dat deze zes kilometer uit elkaar liggen. We hadden een auto gehuurd, dus ik heb de auto opgehaald en ben naar terminal 2 gereden. Twee uur later dan gedacht zaten we in de auto onderweg naar Salou. De thuisbasis voor deze citytrip. Rond middernacht arriveerden we bij ons appartement en vielen als een blok in slaap.

De volgende dag, 26 september, stond de wedstrijd Fc Barcelona tegen Las Palmas op het programma. Om alvast de sfeer te proeven zijn we in de loop van de ochtend al naar Barcelona gegaan; auto bij Camp Nou geparkeerd. De wedstrijd begon om 16:00 uur. In de tussentijd heb ik een FCB shirtje gehaald om Barça in stijl aan te kunnen moedigen. Om 15:00 uur hebben we onze plekken in het stadion gezocht. We hadden goede plekken op de eerste ring ongeveer 10 meter van het veld. Om 16:00 uur was het zover, de aftrap van de wedstrijd. Op dat moment zie je alle spelers van FCB live voetballen. Dat is gewoon fantastisch. Messi, Neymar, Suarez, Pique, Rakitic en ga zo maar door. Erg lang konden we niet genieten van Messi. Hij viel na tien minuten uit met een scheurtje in zijn kruisband. Hij is dus voor 7 tot 8 weken niet inzetbaar. Nadat Messi was uitgevallen zagen we meteen een groot verschil in het spel. Met Messi liep het hele team lekker soepel. Zonder Messi hadden de overige spelers het iets minder makkelijk tegen Las Palmas. Suarez heeft twee doelpunten gescoord, dus dat was juichen. De eindstand was 2-1 voor Fc Barcelona. Na de wedstrijd zijn we teruggereden naar Salou.

Op zondag zijn we een dag naar Portaventura geweest. Dit is de Efteling in Catalonië. In dit pretpark hebben ze én de hoogste én de snelste achtbaan van Europa. Dus twee verschillende achtbanen. Eerst hebben we de Himalaya getrotseerd, een achtbaan van 76 meter hoog. Je wordt eerst omhoog getakeld. Dan krijg je een vrije val van 7 seconden. Daarna gingen we nog een paar keer omhoog en weet ik ’t allemaal. In ieder geval ‘helemaal door mekaar’. Later deze dag zijn we nog twee keer in deze achtbaan geweest. Het is een park met veel attracties. Achtbanen, waterattracties, vuurshows en nog veel meer. ’s Middags zijn we naar de snelste achtbaan geweest. In deze achtbaan ga je van 0 naar 135 kilometer per uur in 3 uur, nee hoor in 3 seconden. En ja dat voel je. Als je wordt afgeschoten denk je dat je al op 135 km per uur zit, maar dan blijf je gaan en gaan. Echt gaaf. Rond de klok van 19:00 uur zijn we richting huis gereden en hebben we onderweg nog wat boodschappen gedaan om vervolgens weer thuis te belanden.

28 september. Tijd voor een korte familiereünie. Mijn nicht, Chantal, woont al jaren in Engeland. Zij was met haar vriendinnen Abby en Lucy ook in Barcelona. Rond 11:30 uur hebben we elkaar ontmoet op het ‘Plaza Catalunya’. Dit is het drukste plein van Barcelona. Het was leuk om Chantal na een lange tijd weer te zien. Na een uurtje te hebben bijgepraat zijn we allebei weer onze eigen weg gegaan. Ichelle en ik waren van plan om de Camp Nou experience te doen, maar het stadion was dicht. Deze experience hebben we dus even uitgesteld. Toen hebben we een tour gedaan met de sightseeing bus. Deze rijden drie routes door Barcelona. Rood, groen en blauw. Iedere route duurt ongeveer twee uur. We hebben ze ook alle drie gehad. Onderweg kun je uitstappen, maar dat hebben we maar een keer gedaan. We zouden later deze week Barcelona met de metro bezoeken. Tijdens de bustour zijn we langs de Sagrada Familia, Park Guëll, Columbus, Stierenvechten, Rambla, Camp Nou en nog veel meer bezienswaardigheden gekomen. We zijn alleen uitgestapt op de Montjuïch. Dit is een berg net buiten het centrum van Barcelona met het Olympisch stadion en de Olympische vlam. Je weet wel, die satéprikker. We zijn een lange tijd bezig geweest met de bus tour, maar dat was het allemaal waard. Na de tour zijn we terug gereden naar ons appartement.

Dan breekt de dag aan waar ik persoonlijk het meest naar heb uitgekeken in Barcelona. 29 september, Champions League. In de ochtend hebben we door de straten van Salou gelopen en zijn nog even op het strand geweest. Rond 17:30 uur weer terug naar Barcelona, een parkeerplek gezocht en gevonden. Om 19:20 uur gingen de deuren open en konden we voor de tweede keer het Camp Nou stadion betreden. Ik besef dat het erg bijzonder is om een Champions League wedstijd van Fc Barcelona bij te mogen wonen. Ik heb er dan ook enorm van genoten. Als eerste komt de vlag met de bal het veld op en wordt het lied van de Champions League afgespeeld. Geweldig om dat live mee te mogen maken. Vervolgens kwam het FCB clublied dat alle Catalanen uit volle borst meezongen. Inmiddels stonden de spelers klaar op het veld om aan de wedstrijd te beginnen. Fc Barcelona tegen Bayer Leverkusen. Het kwam een beetje lastig op gang, zeker zonder Messi. In de eerste helft vond Leverkusen vrij gemakkelijk de goal en stond het 0-1. In de tweede helft moest FCB meer druk zetten om de bal in het doel te krijgen. Na een frommelballetje kwam de stand in de 80ste minuut op 1-1. Ik had de hoop al opgegeven, maar dat was nergens voor nodig. Twee minuten later scoorde Suarez een prachtige 2-1 en was de wedstrijd zo goed als gespeeld. Leverkusen was moe en Barcelona leefde op. Het stadion ontplofte na de goals. Ik kreeg er kippenvel van. Zo’n groot stadion. Er kunnen 100.000 supporters in. Het stadion zat denk ik voor 75 procent vol tijdens de Champions League wedstrijd. Al met al was het een prachtige onvergetelijke ervaring. Rond de klok van 00:30 uur waren we weer terug in Salou.

De volgende dag, woensdag 30 september. Onze laatste volle dag in Barcelona. We zijn weer met de auto naar Barcelona gereden. Het weer was regenachtig. We hadden de hele week zon en 21 graden gehad dus een beetje regen was geen probleem. Vandaag hebben we deze mooie stad met de metro bezocht. Als eerste zijn we naar Camp Nou gegaan waar we nu wel de experience met museum en stadion konden doen. In het museum was een lange zaal met 10 grote schermen waar de mooiste momenten van Fc Barcelona werden getoond. Dit hebben ze mooi in beeld gebracht. Als ze een doelpunt lieten zien, had je de neiging om mee tee juichen. In het museum stonden alle bekers en natuurlijk ook de gewonnen Champions Leagues. Daarna zijn we doorgegaan naar het stadion en kregen we een ‘inside look’ in de kleedkamers, perstribune, spelerstunnel en nog veel meer. Leuk om de binnenkant te zien nadat je twee keer een wedstrijd hebt bezocht. Na de experience zijn we de metro ingedoken op weg naar de Sagrada Familia. Er staan inmiddels 8 van de 18 torens, nog even te gaan dus. We wilden de Sagrada Familia ook van binnen zien. We hadden kaartjes gekocht, maar we mochten een uur later pas naar binnen. In de tussentijd zijn we over ‘La Rambla’ gelopen en zijn we weer in de metro gestapt op Plaza Catalunya. Terug naar de Sagrada Familia waar we nu wel naar binnen konden. Van binnen is de kathedraal wél af. Prachtig glas in lood met veel decoraties aan het plafond. Dit alles van de kunstenaar Gaudi. Als laatste zijn we nog naar Park Guëll toe gegaan, maar dit was helaas gesloten. Dan maar een paar foto’s van de buitenkant. Het was alweer laat dus zijn we weer in 1,5 uur naar Salou gereden waar wij bij thuiskomst de koffers hebben ingepakt en zijn gaan slapen.

De wekker stond om 05:00 uur, want onze vlucht was om 09:00 uur. Rond 05:20 uur zijn we naar de airport gereden en hebben we de auto ingeleverd. Ook deze keer stonden we bij de verkeerde terminal en moesten we met de bus naar de andere kant van de airport. Met twee uur vertraging zijn we om 11:00 uur opgestegen naar Rotterdam. Twee uur later kwamen we aan en stond de familie weer met smart op mij te wachten. Na 5 maanden en 2 dagen waren we weer samen veilig thuis. Een half uurtje later was ik weer thuis in Dordrecht.

Het was een fantastisch avontuur om nooit te vergeten, prachtig!

Mensen, bedankt voor jullie interesse en reacties. Jullie zijn top!
Ongetwijfeld tot de volgende keer!

Groeten,
Bjorn

1. Kees-Jan:
    Ha die Bjorn,
    leuk he Barca.
    Komen gelijk weer herinneringen naar boven: Met Bo en Mees hebben wij ook groen, blauw en rood tochtjes gemaakt :-)
    Wij zien het volgende verslag wel weer verschijnen!!
  2. Anja:
    4 oktober 2015
    heb weer genoten van je reisverhalen en als het goed is gaan we mei 2016 naar zuid frankrijk en willen dan een bezoek aan Barcelona brengen ik heb wat sight-seeeing tips van je overgenomen.

gr anja
  3. Jeppe:
    4 oktober 2015
    Ola Juan de las Pantelones, het wordt tijd om je verhalen te bundelen. Wel raar zeker, dat niet ruikende water uit de kraan. en niet eens een beetje gepruttel van een geijser in de achtertuin. Ben benieuwd waar je volgende verslag over gaat! Groet, J.
  4. Ichelle:
    Hey Juan,

Wat heb ik een super week gehad met jou in Barcelona! Dat dan weer wel natuurlijk. De wedstrijden waren natuurlijk super, zo raar om ineens in dat stadion te zitten..! Ik denk dat deze korte vakantie samengevat kan worden met 1 zin; helemaal door elkaar! Hahaha! Ik moet er nog om lachen.

Het was echt heel erg leuk! Maar dat wist je al want je was er zelf bij ;-)

xx Juanita
  5. Ma:
    6 oktober 2015
    Ha Bjorn,
    Een mooie stage met een mooie afsluitende reis naar Kopenhage en Barca. Jij kan echt genieten!!
    En ik geniet er weer van dat je na 5 maanden weer thuis bent!
    x ma