Carnaval en stagebezoek

11 maart 2014 - Willemstad, Nederlandse Antillen

Hallo,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een reisverslag heb geschreven. In de afgelopen tijd heb ik niet superveel meegemaakt, maar wel genoeg om over naar huis te schrijven.

Als eerste wil ik deze keer beginnen met het duiken. Ik heb inmiddels al een aantal bootduiken gemaakt, waarvan een voor mijn ‘Advanced’ cursus. Bij deze bootduik moest ik eerst een commandosprong maken en daarna een rol achterover het water in. Die rol achterover is nog best geinig kan ik je vertellen! Zo ben ik ook bij Playa Largo gaan duiken. Daar heb ik een mooi geel zeepaardje gezien en ook nog een octopus. Deze dook daarna snel weg achter een rots. De duikplekken op Curaçao zijn heel verschillend. Het ene rif heeft weer een andere structuur dan het andere. Nog steeds wacht ik op een mooie zeeschildpad, eentje die ik van dichtbij kan bewonderen!

Inmiddels is de diveshop bij het Hilton helemaal klaar, zowel binnen als buiten. Samen met mijn collega Troy heb ik buiten een mooi steigerpad aangelegd. Ik ben er zelf best trots op ;-).
Op de lange termijn is het de bedoeling dat we bij het Hilton ook watersporten gaan verzorgen. Nu doen we alleen nog maar kayak Tours. Over een tijdje mag ik deze ook gaan begeleiden. Tijdens deze kayak tour nemen we de gasten mee naar de mangroves in de Piscadera Baai.

Curaçao staat natuurlijk ook bekend om haar carnaval! Ik ben door een collega van Caribbean Sea Sports uitgenodigd om met hem en zijn familie carnaval te komen vieren. Daar zeg ik geen nee tegen. Mijn collega, Clarck Pieters, heeft een vrouw en twee kinderen. Op vrijdag 28 februari was de eerste optocht. Rond 16.30 uur was ik ter plaatse. Veel families bouwen langs het parcours een soort huisje, van daaruit kunnen ze de optochten goed zien. Ook de familie Pieters had zo'n huisje gebouwd. Toen ik vrijdag aankwam waren Clarck en zijn gezin er al. Even later kwamen ook moeder en schoonmoeder erbij. Rond een uur of 19.00 werd de barbecue aangestoken. Daarop kwamen heerlijke spareribs, kippenpoten en runderlapjes te liggen. Na het diner werd het parcours door de autoriteiten vrijgemaakt voor de optocht. Een kwartier later zagen we de eerste carnavalswagen al de hoek om komen. De tienerparade. In totaal deden hier ongeveer 17 scholen aan mee. Ieder hun eigen wagen en thema. De een swingde nog meer dan de ander. Leuk om te zien met al die kleuren en muziek. Om 00.00 uur was de eerste parade ten einde.
Snel inpakken en wegwezen voordat het hele verkeer vast zou komen te staan.
Zondag 2 maart was de volgende optocht: de grote parade. Ook hier was ik weer uitgenodigd door de familie Pieters. Uitslapen was er op deze dag niet bij. Om 08.00 uur stond ik bij het huisje. Opa en oma Pieters zaten al aan de heerlijke pompoenpannenkoekjes, even later kwam ook de rest van de familie.
Het duurde nog wel een tijdje voordat de parade zou beginnen. Zo nu en dan zijn we even over het parcours gelopen om de sfeer van de feestende Antillianen te proeven. Rond lunchtijd kwam er een klein gasstelletje tevoorschijn waar rijst en geitenvlees op werd klaargemaakt, dat ook weer lekker smaakte. Om 14.30 uur was het zover, het parcours werd weer vrijgemaakt. Enige tijd later kwam de eerste van de 30 wagens de hoek omrijden. Tijdens deze optocht waren er ook allemaal verschillende thema's. Zo was er Afrika, ballonnen, Avatar, Samoerai en nog veel meer. Wel allemaal swingend met een Antilliaans muziekje natuurlijk. Rond 18.30 uur was de parade ten einde en was het ook weer tijd om naar huis te gaan.
De laatste parade was op dinsdag 4 maart. Ook hiervoor heeft de lieve familie Pieters mij uitgenodigd! Vandaag was de ‘tot ziens’ parade, de laatste parade van het carnaval. Deze parade was ook in de avond dus de barbecue stond weer lekker te roken. Al snel na het eten kwam de parade de hoek omzetten. Het was dezelfde optocht als zondag, maar toch anders. Het was in de avond dus alles en iedereen was mooi verlicht. Vele kleuren, mensen en soorten muziek, maakten deze avond weer grandioos. Rond een uur of 01.00 was het carnaval van 2014 dan toch echt ten einde. Ik heb deze dagen echt een geweldige tijd gehad, ook zeker dankzij Clarck en zijn familie!

Tussen de carnavalsoptochten door moest er ook een beoordelingsmoment met meneer Mous in worden gepland. Op donderdag 27 februari is meneer Mous, mijn stagebegeleider vanuit De Rooi Pannen, aan het einde van de dag bij het Hilton langs gekomen. Daar had hij een afspraak met mij en Heidi, mijn stagebegeleidster vanuit Caribbean Sea Sports. Tijdens dit gesprek zijn mijn beoordelingen en voortgang tot nu toe besproken. Het zag er allemaal goed uit. Er zijn natuurlijk altijd kleine verbeterpuntjes waar weer aan gewerkt kan worden.
Een week later, op donderdag 6 maart zijn we met alle stagiairs van De Rooi Pannen en meneer en mevrouw Mous uiteten geweest. Het was wederom een gezellige avond met aangenaam gezelschap.

Vorige week was het erg druk bij het Hilton en werd mij gevraagd of ik de ‘Splash’ wilde doen. “Tuuuuuurlijk” zei ik. Tijdens deze splash kunnen gasten van het Hilton ervaren hoe het is om een duikset om te hebben en ermee te ademen. Tussen 11.00 en 12.00 ben ik met de duikset en al in het water gaan liggen. Binnen korte tijd waren er al aardig wat mensen die de splash wilden doen. Tijdens deze ervaring leg ik kort uit wat de duikset inhoudt. Daarna krijgen ze de set om en mogen ze er een tijdje mee aan de oppervlakte zwemmen. Weer een nieuwe ervaring en zeker niet de laatste keer dat ik een splash heb gegeven.
Gisteren ben ik samen met Noortje en Sanne naar Willemstad geweest. Wat souvenirs verder, zijn we doorgereden naar het Hilton waar we met Inga hebben geluncht, daarna zijn we bij het zwembad van Hilton gaan liggen. Mocht eigenlijk niet, maar toch gedaan. Na het zwembad zijn we doorgereden naar het strand Port O’Marie. Noortje dacht dat we op een soort survivalparcours waren beland..... Ik lag natuurlijk weer dubbel van het lachen, want Noortje vond het niet echt leuk en zat lekker te vloeken, hahaha. Even later waren we dan op het strand. Meteen de snorkelsets opgedaan en het onderwaterleven bekeken. Niet heel bijzonder op deze plek. Na het snorkelen heerlijk uitgerust op het strand! Rond een uurtje of 17.00 zijn we terug naar huis gereden. Onderweg hebben we nog een stop gemaakt bij de AH om de ingrediënten voor de lasagne te halen. Daar hebben we 's avonds heerlijk van genoten.

Terwijl ik dit verslag schrijf lig ik heerlijk ontspannen op het strand met uitzicht over de Caribische zee.

Morgen 10 maart is het zover. Bezoek van m'n moeder. Ik heb er heel veel zin in!

Groeten vanaf een zonovergoten eiland in de tropen,
Bjorn

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Karin:
    11 maart 2014
    Ik schrijf deze reactie vanuit een nog donker, veelal slapend Nederland maar wel met uitzicht op Hans, dus dat maakt weer veel goed. Maar liggend aan het strand met uitzicht op de zee........mmmm lang niet gek! Bjorn, weer met veel plezier je verslag gelezen. Je kan ook nog schrijver worden
  2. Ichelle:
    11 maart 2014
    Verbeterpuntjes? Ik kan het me niet voorstellen broekkie! Super verhaal heb je weer geschreven. Doe je moeder de groetjes!

Snel weer skypen!
    X
  3. Jeppe:
    11 maart 2014
    Je hebt het aardig onder controle daar allemaal. Ben benieuwd hoe jij die pompoenpannenkoeken bakt. Groetjes! Jeppe
  4. Jan Boers:
    11 maart 2014
    Die verslagen van jouw zijn echt bestsellers.
    Ons carnaval was veel kouder.En heel fijne week met Esther en geniet er samen van.
    We hebben de reis helemaal gevolgd.
    Groeten,Oma en Opa.
  5. Chris van den broek:
    11 maart 2014
    hey bjorn, 10 mei terug? precies op tijd om bij te slapen en fris moederdag te vieren!! leuk om je verslagen te lezen!!het is hier langzaam voorjaar aan het worden (wij zijn al blij met 19 graden).
    doe de groeten aan je moeder en tot mails app of skype!1 xxx
  6. Leny blom:
    11 maart 2014
    hoi bjorn heel leuk verslag ik lees ze allemaal nu is je moeder bij jou geniet er lekker van doe je moeder ook heel veel goeds
  7. Monique:
    11 maart 2014
    Hoi Bjorn, ik betrap mij erop dat ik je verhalen altijd met een brede grijns zit te lezen...geniet dat je moeder er is de komende week en sorry maar wij zijn al aan het aftellen tot 10-5!
  8. Anja heetveld:
    Hoi Bjorn,

goed te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar op dat mooie warme eiland, en nu ook je mams nog op bezoek!! super geniet er maar lekker van en doe haar de groeten van mij.